Tripletex vs Fiken: Slik velger du rett regnskapsprogram

Ben Fischer

Tar ca 7 minutter å lese

Et godt regnskapsprogram skal gjøre jobben riktig, og samtidig være enkelt å bruke. Prisen du betaler må også stå i forhold til hva du får levert. Du har minst 10 norske varianter å velge blant, der alle lover å løse dine utfordringer.

Artikkelen oppdateres jevnlig for å få med eventuelle endringer i priser og funksjonalitet.

Sist oppdatert august 2022.

Tripletex vs Fiken

Hvilket regnskapsprogram bør du da gå for hvis du driver en liten bedrift?

I denne artikkelen sammenligner vi Tripletex og Fiken. Fokuset er på programmenes funksjoner, brukervennlighet, fordeler, ulemper og pris. I grove trekk vil vi påstå at blant andre Tripletex, PowerOffice og Visma eAccounting er mer egnet for større bedrifter. Løsninger som Luca Regnskap og Fiken passer bedre for små og enklere bedrifter.

Litt om regnskapsprogram fra Tripletex

Tripletex er oppkjøpt og eid av storeulven og milliardkonsernet Visma. Dette er en gruppering som per i dag sitter på betydelige markedsandeler, og dermed en også betydelig markedsmakt. Fagorganisasjonen Regnskap Norge har uttrykt bekymring for denne utviklingen.

Regnskapsprogrammet til Tripletex kan brukes av småbedrifter, men vi mener det egner seg bedre for større selskap. Småbedrifter har sjelden behov for avansert økonomistyring, eller prosjektmodulene og logistikkmodulene du kan kjøpe fra Tripletex.

Litt om regnskapsprogram fra Fiken

I Norge har Fiken posisjonert seg som Visma-konsernets største utfordrer på markedet for småbedrifter. Ifølge Fikens egne hjemmesider holder de til i fjonge lokaler i Karl Johans gate i Oslo, med egen idrettsmassør og et sprekt reisebudsjett.

Regnskapsprogrammet fra Fiken er laget for sluttbrukere som ikke nødvendigvis kan så mye om regnskap. De typiske kundene deres er derfor små aksjeselskap og enkeltpersonforetak.

Funksjoner i Tripletex

En av styrkene til Tripletex er de mange integrasjonene som du kan utvide med. Dette regnskapsprogrammet egner seg også bedre for selskap som begynner å balle på seg i størrelse.

Program som Tripletex og PowerOffice Go har helt klart flere integrasjoner og funksjoner enn Fiken, men hva du får med kommer helt an på hvilken av de fire pakkene du velger.

Den billigste pakken (Basis) er ganske snau. Den inkluderer ikke muligheten for å kjøre lønninger i regnskapet. Du kan heller ikke legge til lønn senere hvis behovet oppstår, men må først oppgradere til en av de dyrere pakkene (Smart, Pluss eller Komplett).

Dette er innholdet i Basis:

Smart og Pluss lar deg blant annet importere data, sende tilbud og opprette dokumentarkiv. Forskjellen på disse to er at i Pluss er tilgangen til integrasjonene som tilbys av Tripletex inkludert.

Den komplette løsningen fra Tripletex inneholder blant annet prosjektstyring, prosjektfakturering og prosjektbudsjett. Komplett kan også utvides med egen modul for VVS- og elektrobedrifter.

Funksjoner i Fiken

Fiken tilbyr kun én løsning, i motsetning til de tre pakkene fra Tripletex.

De viktigste funksjonene og integrasjonene som er med:

For en ekstra penge kan du legge til moduler for blant annet lønn, timeføring, prosjekter, integrasjon med enkelte banker, nettbutikkintegrasjon, fakturering med KID, næringsoppgave og årsregnskap.

Det vi synes mangler er blant annet en integrert løsning for hjelp fra regnskapsfører. Dette henger nok sammen med Fikens markedsføring, der de sier at du kan gjøre alt selv.

Å gjøre alt selv kan være riksikabelt. Hvis du først havner i et tvilstilfelle, er det gull verdt å få rask hjelp fra en erfaren regnskapsfører. Enkelte feil kan nemlig føre til at du pådrar deg store og kostbare problemer.

Hva koster Tripletex?

Prisen du må betale for å bruke regnskapsprogram fra Tripletex kommer helt an på omfanget av virksomheten din. Jo mer komplisert og omfattende driften er, desto dyrere blir det å føre regnskap, fakturere kunder, og så videre.

  • Basis - 149 kroner per måned
  • Totalpris per år før tilleggsmoduler og transaksjonskostnader - 1 788 kroner

Som du ser er prisen på basispakken ikke så verst. Problemet er at denne pakken gir deg begrenset funksjonalitet. Du kan heller ikke aktivere blant annet lønnsmodul og prosjektmodul, noe mange småbedrifter får behov for. Hvis du senere finner ut at du trenger dette, tvinges du til å oppgradere til en dyrere pakke.

  • Smartpakken - 249 kroner per måned
  • Plusspakken - 399 kroner per måned
  • Komplettpakken - 499 kroner per måned

Tripletex krever i tillegg 3 kroner betalt for en rekke transaksjoner, inkludert for bilagsmottak og scanning.

Viktig om tilleggskostnader

Alle regnskapsprogram er nødt til å ta betalt for enkelte manøvrer du gjør i applikasjonen. Vipps-faktura er et godt eksempel. Denne tjenesten tar nemlig Vipps seg betalt for, og dermed må du selv ta kostnaden når du fakturerer med Vipps.

Det som er problematisk med enkelte regnskapsprogram er at de tar seg betalt for transaksjoner som ikke koster dem selv en eneste krone. For eksempel opplasting av bilag.

Likeledes er det ikke helt stuerent i våre øyne å kreve høye tillegg for noe som koster lite eller ingenting. Et eksempel er flere kroner påslag for sendt eller mottatt EHF-faktura.

Hvordan hvert enkelt regnskapsprogram forholder seg til slike kostnader er noe du burde være oppmerksom på. Små summer for hvert bilag, faktura, og så videre, baller på seg. Til slutt kan du ende opp med et alt for dyrt regnskapsprogram.

Hva koster Fiken?

Hvor avansert regnskapsprogram trenger selskapet ditt? Prisene til Fiken er litt høyere enn Basis-pakken fra Tripletex, men du får med flere funksjoner. Komplett-pakken fra Tripletex er samtidig en bedre løsning med en gang selskapet får mange ansatte og mer avansert økonomi.

Totalt sett vil de fleste som bruker Fiken betale mindre enn de som bruker Tripletex.

  • Regnskap og faktura - 179 kroner per måned
  • Totalpris per år uten tilleggsmoduler - 2 148 kroner

Du kan utvide regnskapsprogrammet med for eksempel bankintegrasjon, KID på kundefaktura, nettintegrasjon og API. Prisene for hver enkelt tilleggsmodul eller integrasjon er mellom 59 og 99 kroner per måned. I tillegg koster det 70 kroner for å kjøre lønn for den første ansatte, deretter 35 kroner per ytterligere ansatt. Timeføring koster ytterligere 59 kroner per bruker.

Med Fiken kan du også levere skattemelding og næringsoppgave/næringsspesifikasjon. Dette koster 990 kroner for ENK og 1 290 kroner for AS.

Fordeler og ulemper med Tripletex regnskapsprogram

For å forenkle vurderingen din oppsummerer vi det vi mener er fordeler og ulemper med regnskapsprogrammet til Tripletex.

Fordeler:

  • Mange moduler og integrasjoner for større bedrifter med komplekse behov
  • Skalerer bedre dersom bedriften vokser raskt og får mange ansatte

Ulemper:

  • Høy pris når du begynner å legge til moduler og funksjoner
  • Enda verre pris når mange transaksjonskostnader kommer i tillegg
  • Har 3 måneders oppsigelsestid
  • Kunne vært mer brukervennlig for de som driver en liten bedrift

Fordeler og ulemper med Fiken regnskapsprogram

Dette mener vi er de viktigste fordelene og ulempene med regnskapsprogrammet fra Fiken.

Fordeler:

  • Har de viktigste funksjonene for småbedrifter
  • Faste priser
  • Laget for sluttbruker

Ulemper:

  • Har mindre funksjonsomfang enn Tripletex, og færre integrasjoner
  • Hjelp fra regnskapsfører ikke tilgjengelig i applikasjonen
  • Dyrere enn Luca Regnskap

Tripletex vs Fiken oppsummert - hva bør du velge?

I korte trekk vil vi påstå at Fiken egner seg bedre enn Tripletex dersom du driver smått. Et lite AS eller ENK har vanligvis ikke behov for de dyreste og mest kompliserte regnskapsprogrammene.

Hvis du er sikker på at bedriften din vil skalere rask, og kanskje komme opp i over 20 ansatte, kan Tripletex være en bedre løsning. Spesielt om du har behov for avansert økonomistyring, integrert logistikkmodul og lagerstyring, eller mer avansert prosjektstyring.

Før du velger regnskapsprogram - sjekk hva Luca har å tilby!

Luca Regnskap - Skreddersydd for småbedrifter

Vurder også vårt eget regnskapsprogram hvis du har et enkeltpersonforetak eller lite aksjeselskap. I Luca Regnskap har vi blant annet integrert en enkel løsning hvis du får behov for assistanse fra erfaren regnskapsfører.

  • Luca Regnskap - 99 kroner per måned
  • Ingen bindingstid

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer