Regnskapsordbok
Fant ingen treff på dette søket

Skattemelding


Hva er en skattemelding?

Skattemeldingen er grunnlaget for beregning av skatt. Privatpersoner, enkeltpersonforetak og aksjeselskap skal rapportere om inntekt og formue i skattemeldingen.

Levering av skattemeldingen er en del av årsavslutningen og den skal vanligvis leveres sammen med en næringsoppgave.

Hva står i skattemeldingen?

Skattemeldingen inneholder informasjon om

  • inntekt
  • formue, og
  • mye tilleggsinformasjon.

Du kan se skattemeldingen som aksjeselskap skal fylle ut her.

Inntekt i skattemeldingen

I skattemeldingen for enkeltpersonforetak og aksjeselskap rapporteres det om inntekten som bedriften skal skatte av. Utgangspunktet er alle inntekter som bedriften har hatt, og så trekkes det fra fradrag.

Formue i skattemeldingen

I skattemeldingen for enkeltpersonforetak og aksjeselskap rapporteres det om formue. Utgangspunktet her er eiendeler som f.eks. bankinnskudd og aksjer, og så føres det gjeld for å fastslå nettformue.

Tilleggsinformasjon i skattemeldingen

Det er mye tilleggsinformasjon i skattemeldingen, spesielt for aksjeselskap. Her må man opplyse f.eks. om selskapet er nyetablert, eller om det inngår i et konsern.

Hvordan leverer jeg skattemeldingen?

Skattemeldingen leveres i Altinn. Du kan enten fylle ut skjemaene selv, eller bruke et regnskapsprogram til det, eller du kan betale en regnskapsfører til å gjøre det for deg.

Hvordan se innlevering av skattemelding & årsregnskapet i Altinn

Når du bruker Luca til å levere inn årsregnskap (RR-0002) og skattemelding, følger du enkelt vår veileder for å sende inn. Luca både sender inn og setter innsendingen som signert, så du skal ikke trenge å gjøre noe mer etter at du har trykket på “send inn”.
Vil du allikevel dobbeltsjekke at innleveringen er i orden, så beskriver denne artikkelen hvordan du kan gjøre det i Altinn.

Skattemeldingen

  1. Logg inn i Altinn
  2. Søk i din innboks: “skattemelding”
  3. Sjekk at du har mottatt:
    • “Mottatt: Skattemelding, [år]”
    • “Arkivert melding: Kvittering for innsendt skattemelding [år]”

Årsregnskapet

  1. Logg inn i Altinn
  2. Søk i din innboks: “årsregnskap” eller “RR-0002”
  3. Sjekk at du har mottatt:
    • “Arkivert skjema: årsregnskap”
    • “Arkivert melding: vedtak om godkjent årsregnskap” (denne kommer senere, opp til en måned etter innsending)

Signert og levert årsregnskap vil se slik ut din Altinn innboks:

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer