PowerOffice Go vs Tripletex: Vi ser på regnskapsprogram fra to Visma-døtre

Ben Fischer

Tar ca 9 minutter å lese

Både PowerOffice og Tripletex har regnskapsgiganten Visma som eiere, og konkurrerer både med hverandre og med Vismas eget eAccounting. Begge regnskapsprogram kan gjerne brukes av småbedrifter, men hvem har det beste tilbudet? Det skal vi finne ut av i denne artikkelen.

Vi sammenligner fordelene og ulempene, diskuterer prisen du må betale, og viser deg hva du får med av funksjoner og integrasjoner. Utgangspunktet vårt når vi gjør dette er å vurdere om regnskapsprogrammet passer for små AS og enkeltpersonforetak.

Artikkelen oppdateres jevnlig for å få med eventuelle endringer i priser og funksjonalitet.

Sist oppdatert august 2022.

Kort om PowerOffice Go

PowerOffice ble etablert i 1998 og holder til i Bodø. De utvikler programvare både for profesjonelle regnskapsførere og for bedrifter som vil føre regnskapet selv.

En av de faktorene vi synes er bra med selskapet er at de gjør det enkelt å få råd fra din egen regnskapsfører dersom vedkommende er tilknyttet ditt abonnement. I motsetning til hva enkelte regnskapsprogram påstår, så kan du komme opp i situasjoner der en fagperson blir viktig å støtte seg til. Før gjerne regnskapet selv, men be om hjelp når du er usikker!

Kort om Tripletex

Tripletex startet ble etablert i 2002 og var tidlig ut med en nettbasert regnskapsløsning. De fikk raskt en ganske solid kundemasse, noe som tiltrakk seg Vismas oppmerksomhet. Visma-konsernet tok frem lommeboka i 2016 og sørget for at også Tripletex ble en del av stallen deres.

Som PowerOffice Go, henvender Tripletex seg til både enkle småbedrifter og til større selskap med mer avansert økonomistyring. Selv om begge lager god programvare, tror vi at de gaper over for mye. Det er vanskelig å tilfredsstille alle behov samtidig. For de fleste små AS og ENK er nok begge løsningene en smule «overkill» i forhold til det noen av konkurrentene tilbyr.

Funksjoner i PowerOffice Go

Du kan kjøpe to versjoner av dette regnskapsprogrammet, henholdsvis PowerOffice Go og Regnskap Mikro.

Funksjonene som er inkludert er følgende:

Som i de fleste andre regnskapsprogram er muligheten for å kjøre lønn noe som kommer i utvidelser. Dette er moduler som du eventuelt velger å kjøpe i tillegg.

Husk! Regnskap Mikro gir deg de samme funksjonene som PowerOffice Go, men du bør ha en ganske begrenset aktivitet i selskapet ditt for at løsningen skal lønne seg. Det er kun 150 bilag per år inkludert i programmet. Så snart du har et høyere antall bilag enn dette, begynner kostnadene å løpe ganske raskt.

Foruten muligheten til å rådføre seg med ens egen regnskapsfører, er de mange integrasjonene programmets store styrke. I alt er det over 300 eksterne tjenester som kan flettes inn i regnskapsprogrammet fra PowerOffice.

Funksjoner i Tripletex

Tripletex gjør som en del andre aktører, og deler opp funksjonene du får tilgang til i ulike pakkeløsninger. Før vi ser på de ulike pakkene, gjør vi deg oppmerksom på følgende:

  • Omtrent alle regnskapsprogram har lønn som en egen utvidelse.
  • Du kan ikke kjøre lønn hvis du har Basis-pakken, og du må oppgradere til Smart, Pluss eller Komplett for å kunne gjøre dette.
  • For å ta i bruk integrasjoner og timeregistrering må du minimum ha Pluss-pakken.
  • Du må ha Komplett-pakken for å kunne føre prosjektregnskap, og for å kunne utvide med VVS- eller elektromodul.

Basis er den enkleste løsningen fra Tripletex. Der får du med dette:

Smart er det neste trinnet i løsningen fra Tripletex. I tillegg til funksjonene fra Basis, får du med blant annet dette:

  • Mulighet til å kjøpe modul for lønn og reiseregning
  • Automatiseringsfunksjonalitet

Pluss gir deg alt fra Basis og Smart i tillegg til dette:

  • Mulighet til å kjøpe alle integrasjoner
  • Mulighet til å utvide med timeføring

Komplett inneholder alt fra de billigere løsningen, samt dette:

  • Lønn og reiseregning
  • Prosjektmodul og timeregistrering
  • Kan utvides med VVS-modul eller elektromodul

Hva koster regnskapsprogram fra PowerOffice Go?

Tilleggsmodulene for lønn, reiseregning, ferie og timeregistrering kunne enkelt vært slått sammen til én modul. Hvis du trenger alle fire modulene til PowerOffice blir kostnadene en god del høyere enn tilsvarende løsninger hos de fleste konkurrenter.

Om regnskapsprogrammet koster 1 200 eller 3 000 i året er nok ikke viktig for selskap som har god omsetning. Da er funksjoner, og eventuelle integrasjoner du er avhengig av, mer avgjørende.

Slik sett er det ikke noe å si på grunnprisen til PowerOffice:

  • PowerOffice Go – 275 kroner per måned
  • Regnskap Mikro – 1 750 kroner per år (du faktureres for et helt år av gangen)

Regnskap Mikro synes vi de fleste bør ligge unna. I pakken får du med kun 150 bilag, mens alle bilag som kommer på toppen av dette koster deg hele 30 kroner per stykk. 100 ekstra bilag vil da tilsvare 3 000 kroner, 200 bilag blir 6 000 kroner, og slik fortsetter det.

For eksempel vil en enkel kvittering for papir til printeren din være et bilag, en faktura du mottar eller sender er et bilag, og så videre. Denne løsningen blir fort veldig dyr.

Prisene for utvidelsene er følgende:

  • Lønn – 125 kroner per måned + 35 kroner per ansatt per måned
  • Timeregistrering – 100 kroner per måned + 50 kroner per ansatt per måned
  • Ferie og fravær – 100 kroner per måned + 35 kroner per ansatt per måned
  • Reiseregninger – 100 kroner per måned + 50 kroner per ansatt per måned

Merk deg at når du bruker PowerOffice Go må du betale en transaksjonskostnad for alle fakturaer du sender eller mottar, og for hvert bilag du fører i regnskapet. Det er flere aktører som krever betalt for transaksjoner, men sjelden like mye som PowerOffice.

  • Inngående eller utgående faktura – 8 kroner
  • Andre bilag til regnskapet – 3 kroner

Dette kan det bli mye penger av. Hvis din bedrift må styres med jernhånd på kostnadssiden, bør du tenke deg nøye om før du knytter deg til denne typen løsninger.

Iintegrasjonene en av styrkene til PowerOffice. Den gode nyheten i kostnadsperspektivet er at dette betaler du ikke noe ekstra for til PowerOffice. De eksterne leverandørene derimot tar seg naturligvis betalt når du integrerer med tjenestene deres.

Hva koster regnskapsprogram fra Tripletex?

Tripletex og PowerOffice Go koster mer enn de fleste konkurrenter, og begge har transaksjonskostnader på omtrent alt du foretar deg i regnskapsprogrammet.

Prisene til Tripletex kommer an på hvilken av de tre versjonene du velger.

  • Basis – 149 kroner per måned
  • Smart – 249 kroner per måned
  • Pluss - 399 kroner per måned
  • Komplett – 499 kroner per måned

Hvis du allerede har bestemt deg for Tripletex og har mange ansatte, lønner det seg sannsynligvis å velge Komplett-pakken. Der er nemlig lønn og timeregistrering inkludert. I Smart-pakken må du betale 49 kroner per måned per ansatt for lønn, og 29 kroner måneden per ansatt for timeregistrering. Ta frem kalkulatoren og finn ut hva som koster minst.

Tripletex krever betalt for alle transaksjoner, unntatt når du sender en faktura med e-post. De er mer edruelig her enn PowerOffice, og kostnaden er 3 kroner per bilag, EHF-faktura, efaktura, Vipps, SMS-purring og så videre. De krever i tillegg 3 kroner for å generere et KID-nummer.

NB! Vipps krever selv noen kroner når betalingssystemet brukes. Derfor har alle regnskapsprogram som tilbyr Vipps-fakturering en transaksjonskostnad for dette.

Fordeler og ulemper med PowerOffice Go

I utgangspunktet mener vi at begge de to regnskapsprogrammene vi sammenligner her er for omfattende for små og enkle bedrifter. De blir fort betydelig dyrere enn blant annet vårt eget Luca Regnskap.

Øvrige fordeler og ulemper med PowerOffice Go oppsummerer vi slik:

Fordeler:

  • Proft system som egner seg for mellomstore bedrifter
  • Meget godt utvalg av integrasjoner
  • God brukerstøtte
  • Du kan få hjelp fra din egen regnskapsfører inne i programmet
  • Ingen bindingstid

Ulemper:

  • Grunnprisene er for høye dersom du driver et lite AS eller ENK
  • Utvidelsene for lønn er også for dyre
  • Transaksjonspriser kan gjøre løsningen mange ganger dyrere enn grunnprisen tilsier

Fordeler og ulemper med Tripletex

Slik oppsummerer vi fordelene og ulempene med Tripletex slik vi ser det.

Fordeler:

  • Velutviklet regnskapsprogram
  • Passer bra for selskap med behov for avansert økonomistyring
  • Moduler for VVS og elektrobedrifter

Ulemper:

  • Mindre brukervennlig enn flere av alternativene
  • Høy pris dersom behovet ditt ikke er for komplisert
  • Transaksjonskostnader
  • Oppsigelsestid på 3 måneder

Hva er riktig regnskapsprogram for din bedrift?

Våre sammenligninger av andre regnskapsprogram er selvfølgelig ikke gjort på måfå. Vi er så ærlig og oppriktige som mulig, men øvelsen går også ut på å se hva vi gjør bedre enn konkurrentene.

Vårt fokus er på småbedriftene. Mange av disse betaler for mye for programvare de kanskje ikke trenger, eller de bruker komplisert programvare som stjeler for mye tid.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at en større bedrift kan komme til å oppleve løsninger som Fiken, Conta og Luca som litt for enkle. Når bedriften får for eksempel mer enn 10 ansatte, og økonomistyringen begynner å bli avansert, kan blant andre Tripletex være bedre alternativer.

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer