Hjelp og kundeservice
Fant ingen treff på dette søket
Kjøp

Registrer kjøp, regninger, utlegg


Har du en faktura eller kvittering som må inn i regnskapet? Denne hjelpeartikkelen går gjennom de ulike måtene du kan registrere dine regninger på.

Hvordan registrere et kjøp (regning)

  1. Gå til “Innboks”
  2. Slipp en fil eller klikk i boksen for å laste opp en fil. Du kan også sende filene dine til e-postadressen som står oppgitt i boksen.
  3. Klikk på “Ny utgift”
  4. Velg om kjøpet er en faktura, kvittering eller tilbakebetaling

Faktura Velg “Faktura” hvis kjøpet ditt er en faktura som du har tidligere betalt med bankoverføring, eller ikke enda har betalt, f.eks. en faktura for kontorleie fra utleieren din.

Kvittering Velg “Kvittering” hvis kjøpet ditt er en kvittering, og du allerede har betalt direkte med bedriftskortet - f.eks. kvitteringen fra når du kjøpte mat til kontoret på butikken.

Tilbakebetaling Velg “Tilbakebetaling” hvis du skal registrere en kvittering eller en faktura som er betalt av noen andre og som selskapet skal betale tilbake til - f.eks. når en ansatt brukte private penger til å legge ut for mat under en forretningsreise.

  1. Fyll ut feltene. Feltene vil variere avhengig av om du har valgt “Faktura”, “Kvittering” eller “Tilbakebetaling”.
  2. Du kan legge til en betaling
  3. Klikk “Registrer”

Hva betyr de ulike feltene?

  • Leverandør : Dette er personen eller selskapet du har kjøpt tjenesten eller varen av. Hvis du har opprettet leverandøren tidligere kan du søke dem opp og velge dem her. Klikk på “Opprett ny leverandør” dersom du de ikke er tidligere registrert.

  • Fakturanummer : Her legger du inn fakturanummeret som vises på fakturaen. Hvis det ikke foreligger noen fakturanummer, må du ikke fylle inn dette feltet.

  • Fakturadato : Legg inn fakturadatoen som den står på fakturaen.

  • Forfallsdato : Legg inn forfallsdatoen som den står på fakturaen.

  • Type kjøp : Her kan du velge om dette er et innkjøp i Norge, varer kjøpt fra utlandet eller tjenester kjøpt fra utlandet. Dette valget gjør at vi kan hjelpe deg bedre med å fylle ut riktig kostnadskonto og mva-behandling.

  • Kostnadskonto : Velg kostnadskontoen kjøpet skal legges på.

  • Beskrivelse : En beskrivelse vil bli automatisk generert. Hvis du vil endre denne kan du klikke på “Rediger”.

  • Beløp ink. mva : Legg inn beløpet som vises på leverandørfakturaen. Pass på at beløpet du legger inn her er inkludert merverdiavgiften (mva), altså “sluttsummen” på fakturaen.

  • Mva : Velg hvordan du vil behandle mva på kjøpet. Husk at du kan redigere dine mva-innstillinger ved å gå til Innstillinger > Mva.

Hvis totalbeløpet må fordeles over flere kontoer, klikk på "Del beløpet".

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer