Vi hjelper deg med å periodisere dine utgifter!
Denne funksjonaliteten må aktiveres i innstillingene før den kan tas i bruk.
Periodisering betyr at kostnadene og inntektene blir plassert i riktig periode i regnskapet. Dette må gjøres med enkelte kostnader for å sikre at regnskapet gir et mest mulig riktig bilde av som faktisk har skjedd i virksomheten din.
For eksempel så er husleie en vanlig utgift som skal periodiseres. Får du en faktura på kontorleien din i desember, men leien gjelder for månedene januar til mars, så skal kostnadene fordeles på de månedene du leier (januar til mars).
Det er også mulig å periodisere inntekter; per i dag så gjøres dette via manuelt bilag.
Vi kan hjelpe deg med å periodisere utgiftene dine. Første trinn er å aktivere periodiseringen.
Trinn 1 – aktiver periodisering
Nå er periodiseringen aktivert.
Trinn 2 – Periodiser en utgift
Nå er utgiften registrert, og vi har gjort periodiseringen for deg! Du kan se posteringene vi har opprettet for deg i den tilhørende journalen.
Periodisering har ingen effekt på merverdiavgift. Mva skal ikke periodiseres og “blir stående” som vanlig på fakturadato.
Vi tilbyr i dag periodiseringsfunksjonalitet i utgiftsflyten vår som hjelper deg med å få dette riktig – men være ekstra forsiktig om du forsøker å periodisere på egen hånd via «Manuelt bilag».
Er du usikker på om en utgift skal periodiseres? Snakk med en regnskapsfører, de vil kunne hjelpe deg med å avgjøre dette.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler