Dersom du mottar en kreditnota fra en leverandør, kan du føre den gjennom den vanlige flyten for å registrere en utgift ved å laste den opp i innboksen og klikke “Opprett utgift.
For å opprette en kreditnota legger du inn et minustegn (-) foran beløpet. F.eks. dersom leverandøren sender deg en kreditnota på 500 kroner, skriver du inn -500.
Når du får betalt tilbake pengene fra leverandøren kan du enkelt registrere betalingen på kreditnotaen. Det gjør du ved å gå til “Utgift” > “Regninger” > finn regningen og registrer at du har fått penger tilbake fra leverandøren.
Hvis du har fått en regning, men i etterkant fått kreditert deler av denne, skal både den opprinnelige regningen og kreditnotaen registreres i regnskapet. Til slutt kobler du regningen, kreditnotaen og betalingen sammen.
Nedenfor legger vi ved et eksempel som forklarer hvordan dette gjøres.
Registrer regning på 100,00 kr
Først må den opprinnelige regningen legges inn i regnskapet.
Registrer kreditnotaen på 60,00 kr
Husk å også registrere kreditnoaten du fikk.
Registrer betalingen på 40,00 kr
Du betaler regningen enten direkte fra systemet (hvis du har bankintegrasjon) eller i nettbanken.
Lukk regningen, kreditnotaen og betalingen mot hverandre
Dette må vi gjøre for å få regningen og kreditnotaen til å stå som “oppgjort” i regningslisten.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler