Hjelp og kundeservice
Fant ingen treff på dette søket
Kjøp

Kjøp i utenlandsk valuta


Dersom du har kjøpt en vare eller tjeneste fra utlandet i utenlandsk valuta, forklarer denne artikkelen hvordan du fører dette.

Vi støtter følgende valuta:

  • Norske kroner - NOK
  • US-Dollar - USD
  • Euro - EUR
  • Svenske kroner - SEK
  • Danske kroner - DKK
  • Islandske kroner - ISK
  • Britiske pund - GBP
Send oss gjerne en melding om det er en eller flere valuta du savner!

Registrer fakturaen eller kvitteringen

Selve regningen eller kvitteringen laster du opp på samme måte som du vanlig. Forskjellen er at du velger en utenlandsk valuta.

  1. Gå til «Innboks»
  2. Last opp regningen eller kvitteringen
  3. Klikk på «Ny utgift» og deretter velg om dette er en faktura, kvittering eller tilbakebetaling
  4. Finn feltet «Valuta» og velg riktig valuta (f.eks. EUR)
  5. Fyll ut leverandør, datofelt, kostnadskonto og beløp som vanlig
  6. Klikk «Registrer» for å registrere utgiften

Nå blir det opprettet en journal for utgiften. Her vil du se at det vil vises en kolonne for beløpet i NOK og en for den utenlandske valutaen (f.eks. EUR).

Du kan se vekselkursen brukt etter at leverandørfakturaen er oppdatert. Den finner du på leverandørfakturaen under feltet «Beløp».

Registrer betalingen

  1. Gå til leverandørfakturaen
  2. Klikk på «Registrer ny betaling»
  3. Velg bankkonto og legg inn datoen betalingen ble gjort
  4. Legg inn NOK beløpet som ble trukket fra bankkontoen din
  5. Klikk «Registrer betaling»

Nå vil betalingen registreres, og en postering vil bli lagt til i journalen som tilhører leverandørfakturaen. I denne posteringen så vil du se at vi regner ut valutagevinst/valutatap automatisk. Dette baserer vi på valutakurser for de gjeldende datoene fra Norges Bank.

Etter at du har klikket «Registrer» er det ikke lenger mulig å endre valutaen. Hvis du har ført med feil valuta må du slette utgiften og føre den på nytt.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer