Se for deg at din bedrift har kjøpt en vare fra utlandet som blir levert til deg via en speditør (f.eks; Posten, FedEx, UPS, DHL). Som hovedregel må du betale importavgifter (f.eks; importmoms og avgiftsbehandling) fra første krone på det du handler fra utlandet. Speditøren har sendt deg en faktura på importavgiftene, men hvordan fører du denne fakturaen i regnskapet ditt?
Hva du skal registrere, og hvordan, avhenger av hva du har kjøpt og om bedriften din er mva-pliktig eller ikke. I denne artikkelen behandler vi først og fremst moms og ikke toll, siden moms er mest aktuelt for de fleste bedrifter.
Tolletaten har også sin egen omfattende guide for import av varer til Norge for bedrifter som omhandler både moms og toll.
I denne artikkelen viser vi et eksempel på en speditørfaktura, og hvordan du kan registrere denne i Luca.
Hvis bedriften din ikke er mva-pliktig, kan du følge stegene i Luca for import av varer for selskap som ikke er mva-pliktige.
Hvis bedriften din er mva-pliktig, skal importmomsen registreres slik at du får fradrag i mva-meldingen. Under beskriver vi hvordan du gjør dette i Luca Regnskap.
Eksempelscenario: Bedriften din har handlet en et kamera fra Tyskland for 4860 kroner.
Registrer varekjøpet (eks. 4860 kroner) som en utgift i Luca, men uten moms.
NB: Hvis dette kjøpet inkluderer importmoms (VOEC), skal du ikke betale importmoms til speditøren. Du kan likevel motta ekspeditørfaktura for andre importavgifter (eks. Toll og administrasjonsavgift)
Speditøren har gjort importbehandlingen, og sendt følgende faktura av importavgifter:
1. Gå til Utgift → Regninger → Ny utgift
2. Last opp fakturaen fra ekspeditøren → Ved siden av dokumentet, velg Ny utgift → Faktura
3. Legg inn leverandøren, fakturanummer, dato og forfallsdato.
4. Velg den kostnadskontoen som varekostnaden er registrert på (vi bruker i vårt eksempel; konto 4000, men dette kan være en annen konto for deg)
5. Legg inn beløpet for varekostnaden - den finner du på kvitteringen for varekjøpet
6. Velg mva-fradrag kode 1 (25%)
7. Velg Fordel utgiften over flere kontoer → Legg inn den samme kostnadskontoen her, som i første linje.
8. Legg inn minusbeløp: importmoms minus varekostnaden
I vårt eksempel blir dette 972 - 4860 = -3888
9. Velg mva-fradrag kode 0 (0%)
10. Velg Fordel utgiften over flere kontoer → Legg inn kostnadskonto 6100 - Frakt, transport og forsikringskostnad ved vareforsendelse (dette er for administrasjonsavgiften)
11. Legg inn beløpet for administrasjonsavgiften inkludert moms
I vårt eksempel blir dette 96 + 24 = 120
12. Velg mva-fradrag kode 1 (25%)
13. Klikk Registrer → Fakturaen blir registrert.
Bilaget blir journalført av Luca på følgende måte:
Legg merke til at total endring på varekostnadskontoen (4000) her = 0. Dette er fordi denne fakturaen fra speditøren ikke er på selve varen du kjøpte, så det er ingen endring i varekostnadskontoen. Den kostnaden har blitt registrert på fakturaen du har fått fra den tyske leverandøren (steg 1).
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler