Dersom din bedrift har ansatte må bedriften ha en tjenestepensjonsordning (obligatorisk tjenestepensjon, OTP) for de ansatte. Det finnes noen unntak, men vanligvis må du ha en slik ordning på plass.
Hvordan fikser jeg OTP?
- Du tegner en avtale med en forsikring som tilbyr OTP, f.eks. Storebrand.
- Du oppgir informasjon til dem om dine ansatte (hvem de er, hvor mye de tjener, osv).
Hva må jeg gjøre løpende?
- Forsikringsselskapet sender deg regninger for OTP
- Du håndterer og betaler regningene helt vanlig, som andre leverandørfaktura. Bokføres som “OTP - Obligatorisk Tjenestepensjon”
- Du legger inn det du har betalt av OTP under “Lønn” > “OTP-Rapporter”, slik at du har kontroll på hva du har betalt
- Der kan du også beregne arbeidsgiveravgift av OTP, få den bokført, samt å sende en a-melding om dette til Skatteetaten
- Betaling av arbeidsgiveravgift på OTP kommer så opp når du betaler annen arbeidsgiveravgift til Skatteetaten
- Du skal også holde forsikringsselskapet orientert dersom du får nye ansatte, når noen slutter, eller når lønnen endrer seg for en ansatt
Hva betyr det for bedriften min?
OTP er en ekstrakostnad for bedriften din, som kommer på toppen av lønn og arbeidsgiveravgift. Laveste OTP-sats er 2% av lønnen.