Hjelp og kundeservice
Fant ingen treff på dette søket
Lønn

A-melding - hva er det for noe?


Når du betaler lønn til dine ansatte vil både NAV, Statistisk sentralbyrå og Skatteetaten vite om det. De trenger å få informasjon om dine ansatte og lønnsutbetalingene slik at de kan sikre at folk betaler skatt, vite hvem som har opparbeidet seg rettigheter gjennom arbeid, osv.

Istedenfor å sende opplysninger til alle disse tre etatene hver for seg på egne skjema, kan vi heldigvis sende informasjonen de trenger samlet i ett skjema. Dette kaller vi en a-melding.

Hva inneholder a-meldingen?

A-meldingen inneholder informasjon om

  • dine ansatte (f.eks. fødselsnummer)
  • arbeidsforhold (f.eks. startdato)
  • lønn og lignende (f.eks. fastlønn eller bonus)
  • forskuddstrekk (skatt trukket fra lønn)
  • andre opplysninger (f.eks. permittering)

Hva må jeg gjøre?

Vi hjelper deg med å sende inn a-meldingen rett fra systemet. Når du lager en lønnskjøring vil muligheten til å levere a-meldingen komme som et eget steg i lønnskjøringen. Hvis du har en måned uten lønn må du fortsatt sende inn a-melding. Les mer om hvordan dette gjøres her.

Hvor ser jeg a-meldinger jeg har sendt fra regnskapssystemet?

Under “Lønn” vil du ha menyvalget “Rapporter” > “A-meldinger”. Her finner du en oversikt over alle a-meldinger du har sendt fra regnskapssystemet og du kan se status, når de ble sendt og når de ble mottatt av Altinn.

For deg som er ekstra interessert, kan du åpne a-meldingene ved å klikke på (…)-knappen. Her kan du se sendt fil og responsfil. Disse filene vil være i et .xml format.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer