Dette er en hjelpeartikkel som dekker de vanligste tingene du må tenke på når du kommer i gang med et nytt regnskapsprogram.
Det første du må gjøre er å opprette en brukerkonto i vårt regnskapsysstemet, og logge inn. Etter innlogging vil du bli bedt om å registrere selskapet i regnskapssystemet. Du trenger bare å legge inn organisasjonsnummeret ditt, så henter vi resten av informasjonen fra Brønnøysundregistrene!
Men hvor skal jeg starte? Det er ikke alltid like lett å vite og det kan føles overveldende i begynnelsen. Tipsene i denne hjelpeartikkelen er et godt sted å starte. I starten er det lurt å utnytte hjelpesenteret vårt eller still oss spørsmål i chatten :)
En av de første tingene du bør gjøre er å registrere bankkontoene selskapet skal bruke. Bankkontoer må være på plass for å kunne registrere åpningsbalansen, sende kundefakturaer, o.l. Har du ikke en bedriftskonto enda, anbefaler vi at du registrer en hos din bank så snart som mulig.
Les mer om hvordan du registrer en bankkonto i regnskapssystemet her.
Det er også lurt å komme i gang med bankavstemmingen ikke så altfor lenge etter at du har registrert selskapet ditt. En god rutine på bankavstemmingen vil gjøre at du slipper å ta “skippertak” og er et nyttig verktøy. En tommelfingerregel er å gjøre dette én gang i måneden. Har du mange transaksjoner, bør du vurdere å gjøre det oftere. Har du veldig få transaksjoner, kan du gjøre det sjeldnere.
Les mer om hvordan bankavstemmingen fungerer her.
Uavhengig av om du har et AS eller ENK, er det sterkt anbefalt å opprette en bedriftskonto til selskapet ditt. Du vil spare tid og penger på å holde alle inntekter og utgifter knyttet til en bedriftskonto fremfor en privatkonto.
Hvis du har et nystiftet aksjeselskap eller ønsker å flytte regnskapet ditt fra et annet regnskapsprogram til vårt regnskapssystem, må du legge inn en åpningsbalanse (også kalt inngående balanse). Åpningsbalansen viser selskapets egenkapital, eiendeler og gjeld ved oppstart.
(Kun for selskap som er registrert i mva-registeret.)
Som standard så har vi aktivert de vanligste mva-kodene for deg når du registrer selskapet ditt. Hvis du ikke finner mva-koden du trenger når skal registrere et salg/kjøp kan du redigere mva-innstillingene.
Du kan velge hvilket fakturanummer du starter på første gang du sender en kundefaktura.
Når fakturanummeret er valgt kan det ikke endres. Vær derfor veldig nøye med at fakturanummeret du velger er riktig!
Alle brukere kan opprettet et testselskap på brukerkontoen sin. Her kan du teste ut de fleste funksjoner uten at det faktisk føres i regnskapet ditt :)
Husk at kundefakturaer og tilbud du sender ut blir faktisk sendt. Et tips er å legge inn sin egen e-postadresse slik at disse kun sendes til deg selv.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler