Dette er en hjelpeartikkel for deg som har stiftet et aksjeselskap, og skal starte å føre regnskap. For de fleste aksjeselskap så ser åpningsbalansen for aksjeselskap veldig lik ut. Derfor gjennomgår vi hvordan åpningsbalansen vanligvis ser ut for et nyopprettet aksjeselskap.
Hvis du glemte å legge inn åpningsbalansen med en gang da du startet å føre regnskapet ditt går det helt fint! Den kan registreres i etterkant. Men husk at siden åpningsbalansen markerer starten på selskapet ditt, så du kan bli bedt om å gjenåpne alle lukkede mva-perioder og gjenåpne alle lukkede bankavstemminger (dersom du har noen).
Trinn 1: Skaff et overblikk over hvilke tall du trenger til åpningsbalansen din
Når du stiftet aksjeselskapet ditt, signerte du på et stiftelsesdokument. Der vil du vanligvis finne den informasjonen du trenger for å kunne registrere åpningsbalansen i regnskapet ditt:
- Hva er den totale aksjekapitalen, som beskrevet i stiftelsesdokumentet?
I Stiftelsesdokumentet, finn ut av hvor mye aksjekapital selskapet ble stiftet med. Dette er vanligvis kr 30 000,- for norske aksjeselskap.
- Hvilken stiftelse- og registreringsutgifter er beskrevet i stiftelsesdokumentet?
For de aller fleste vil dette være kr 5 570,- i stiftelseskostnader til Brønnøysundregistrene. Men det kan også være utgifter til advokat eller regnskapsfører, som har bistått i prosessen med å stifte selskapet.
- Hvilken bankkonto ligger aksjekapitalen på?
Husk å registrere bankkontoen som aksjekapitalen ligger på. Denne kan du registrere ved å gå til “Bankkontoer” > “Ny bankkonto”.
Nå som du har funnet frem dette og har dette under kontroll - fantastisk! Da kan du gå videre til neste trinn, som er å registrere åpningsbalansen i regnskapssystemet.
Trinn 2: Legg inn åpningsbalansen
Gå til “Innstillinger” > “Åpningsbalanse” og klikk på “Registrer åpningsbalanse”.
- Aksjekapitalen skal føres debet (+) på konto 1920:bankkonto og kredit (-) på konto 2000 Aksjekapital / Egenkapital, bundet.
- Alle registreringskostnader som skal inkluderes i åpningsbalansen skal fra et regnskapsperspektiv, behandles på samme måte. Det betyr at både stiftelsesutgifter til Brønnøysundregistrene og utgifter til regnskapsfører eller advokat skal føres debet (+) på konto 2036 Stiftelsesutgifter og kredit (-) på konto 2999 Annen kortsiktig gjeld.
Legg inn minustegn (-) foran beløp som skal være kredit.
Eksempel: I stiftelsesdokumentet så fremkommer det at selskapet har 30 000 kroner i aksjekapital. I tillegg, så står det at selskapet skal dekke stiftelsesutgiftene til Brønnøysundregistrene. Da skal åpningsbalansen se ut som i bildet nedenfor.
Hvis aksjekapitalen ble betalt inn senere og ikke samtidig som selskapet ble stiftet kan det hende din åpningsbalanse skal se annerledes ut. Ta kontakt med en regnskapsfører om du er usikker.
Trinn 3: Hvordan føre fakturaen fra Brønnøysundregistrene, regnskapsfører eller advokat
Fakturaen fra Brønnøysundregisteret kommer vanligvis etter at selskapet er stiftet. Det samme kan også skje for regnskapsfører- og advokatutgifter.
Husk å registrer fakturasender som en leverandør før du starter å føre fakturaen. For eksempel så må du registrere Brønnøysundregistrene som en leverandør før du kan føre inn fakturaen du har fått fra dem.
- Gå til “Regnskap” > “Manuelt bilag”
- Legg inn en god beskrivelse slik at du lett forstår hva dette gjelder
- Legg ved fakturaen som et vedlegg
- Velg fakturadato som dato
- På debet (+) siden, legg inn beløpet og velg konto 2990 Annen kortsiktig gjeld
- På kredit (-) siden, legg inn beløpet og velg konto 2400:leverandøren (f.eks. 2400 Registerenheten i Brønnøysund).
- Klikk på “Opprett bilag”
Eksempel: Her ser du et eksempel på hvordan fakturaen for stiftelseskostnadene fra Brønnøysundregistrene skal føres i manuelt bilag.
Når du betaler fakturaen må betalingen registreres når den blir gjort.
- Gå til “Regnskap” > “Bilagsliste”
- Finn journalen du opprettet for fakturaen, gå inn på den og klikk på rediger
- Klikk på “Legg til ny dato” for å legge til en ny postering i journalen. Datoen på denne posteringen skal være samme dato som pengene gikk ut av bankkontoen.
- Fyll inn den nye postering: På debet (+), legg inn beløpet og velg 2400:leverandøren
- På kredit (-) siden, legg inn beløpet og velg 1920:bankkontoen (bankkontoen pengene ble trukket fra)
- Klikk på “Oppdater journal”
Nå skal du se i journalen at det har blitt lagt til en ny postering, som er for betalingen :) Nedenfor kan du se et eksempel av hvordan journalen for fakturaen skal se ut til slutt.