En kundefordring betyr at en kunde skylder deg penger - vanligvis etter at du har levert en vare eller tjeneste til en kunde, mens du venter på betalingen. En kundefordring er en eiendel: det er ikke det sammen som “penger på konto idag”, men likevel noe verdifult. Når kunden betaler, slettes kundefordringen siden kunden har gjort opp for seg.
I regnskapet ditt oppstår en kundefordring når du sender en regning til en kunde, og kunden får noen dager til å betale. Kundefordringen ligger da på regnskapskonto 1500, og dermed på venstre siden av balansen - den er en eiendel. Når en kunde betaler sin regning, så strykes denne eiendelen mot at en annen eiendel kommer inn i balansen - mer penger på bankkontoen.
Du har flere verktøy til å få en kunde til å gjøre opp for seg. Her kan du lese mer om purring, inkassovarsel, og inkasso.
Av og til skjer det dessverre at en kunde ikke gjør opp for seg, og selv om du har prøvd inkasso, så er det umulig å få tak i pengene, f.eks. dersom kunden er en bedrift som har gått konkurs. Da er det eneste du kan gjøre å tapsføre fordringen.