En purring er en formell varsel til en kunde om at kunden må betale en ubetalt faktura.
Du kan sende en purring når som helst etter at forfallsdatoen på den opprinnelige kundefakturaen er passert.
Dersom du vil legge en purregebyr på purringen, så må du vente minst 14 dager etter den opprinnelige forfallsdatoen.
En purring er både en påminnelse og en tydelig beskjed til kunden om at kunden må betale innen 14 dager fra datoen for purringen.
Det er også lov å legge forsinkelsesrenter og purregebyr på purringer, så det kan også gjøre handelen dyrere for kunden, og sende et signal “Det blir større kostnader hvis du ikke betaler nå”.
Fordelen med en purring er at den er en tydelig beskjed til kunden - nå må du betale! Du kan også legge på purregebyr og forsinkelsesrente, noe som kan se ut som fristende ekstrainntekter, spesielt når du ikke ennå har fått betalt fra kunden.
Det kan dog lønne seg å tenke seg om en gang - er purring det beste verktøyet i skuffen? Når du først har sendt en purring, så kan du nemlig ikke sende en ny purring eller inkassovarsel de neste 14 dager. Det kan derfor være lurt å sende en inkassovarsel med en gang - da rekker du å komme raskere til en inkassosak, som kanskje kan bety at du stiller “lenger foran i køen” dersom kunden har dårlig betalingsevne.
Hva du skal gjøre med en purring som du har fått er avhengig av hvilken situasjon du er i:
Så lenge som du har fått varen eller tjenesten som avtalt, og du har ikke betalt regningen, så er det nok veldig lurt å betale purringen innen fristen. Dersom saken går videre til inkassovarsel eller inkassosak, så vil det bare bli dyrere for deg!
Dersom du allerede har betalt fakturaen, så er det lurt å sende en beskjed til den som har sendt purringen, slik at de stopper innkrevingen av denne fakturaen.
Dersom du er uenig med selgeren om den leverte varen eller tjenesten, eller kvaliteten av den, eller du ikke har fått levert det du skulle få i det hele tatt, så er det kjempeviktig at du melder ifra til selgeren om dette. Vær konkret, detaljert, og saklig i din tilbakemelding. Pass på å gjøre alt skriftlig, slik at du har dokumentasjonen i orden, i tilfelle dette skulle bli til en større kranglesak senere.