En kundefordring er det kunden skylder deg når du har sendt faktura, og skal registreres i regnskapet inntil kunden har betalt fakturaen. Et tap på en kundefordring er for eksempel hvis kunden går konkurs, og derav ikke evner å betale fakturaen. I slike tilfeller må tapet regnskapsføres, noe som får innvirkning på selskapets resultater og skatt.
Et konstatert tap på kundefordring har å gjøre med hvordan tapet skal dokumenteres. Her brukes begrepet Realisasjonskravet om hva som anses som tilstrekkelig dokumentasjon av tap.
Fordringen kan anses som endelig tapt dersom:
For at bedriften skal kunne få fradrag på skatten for tapet, må kundefordringen være såkalt endelig konstatert tapt, jf. Skatteloven § 6-2.
Når du taper på en kundefordring, har du sannsynligvis allerede bokført merverdiavgift for det du solgte, med mindre varen eller tjenesten var unntatt eller fritatt for mva.
I slike tilfeller må bokført utgående mva korrigeres når fordringen er konstatert som endelig tapt, jf. Merverdiavgiftsloven § 4-7.