Altinn er en portal som sørger for en enklere dialog mellom privatpersoner, bedrifter og offentlige etater. Totalt er det over 60 etater som inngår i Altinn-samarbeidet, i tillegg til landets kommuner og fylkeskommuner. Navnet kommer opprinnelig fra en sammenslåing av ordene «Alternativ innrapportering».
Via Altinn kan bedrifter og privatpersoner levere digitalt omtrent 1400 offentlige skjema. Tjenesten benyttes av over 1 million bedrifter, og 4 millioner privatpersoner. Det er via Altinn at bedrifter sender inn rapporter som A-melding, mva-melding, skattemelding, årsregnskap og annet.
Altinn er også et særdeles nyttig oppslagsverk. Portalen inneholder informasjon om omtrent alt som har med de offentlige tjenestene å gjøre, om lovverk og regler, hvordan du søker eller rapporterer, og så videre.
Når du starter for eksempel et enkeltpersonforetak eller aksjeselskap, gjøres dette teknisk sett i Brønnøysundregistrene. Men, selve utfyllingen av skjemaene skjer via Altinn-portalen. Det er også i din eller virksomhetens innboks i Altinn at du får tilsendt for eksempel organisasjonsnummer og firmaattest.
Luca Regnskap er integrert med blant annet Brønnøysundregistrene og Skatteetaten via Altinn. Det betyr at du enkelt kan sende inn mva-rapporter, a-meldinger, skattemelding, næringsspesifikasjon, årsregnskap med mere via Luca. Siden Luca også er integrert med BankID, kan alt av signering og innlogging også foregå inne i regnskapsprogrammet.