Bedrifter med en eller flere ansatte benytter a-meldingen til å rapportere om ansatte, arbeidsforhold, lønn og relaterte opplysninger til staten.
Arbeidsgivere må sende inn en slik melding til Altinn månedlig.
Meldingen benyttes av flere mottakere hos staten: både NAV, SSB, og Skatteetaten benytter opplysningene fra a-meldingen til sine formål - f.eks. til å sikre at ansatte blir trukket for nok skatt på lønn, eller til å lage statistikk.
Dette sier Skatteetaten:
“A-meldingen er en månedlig melding fra arbeidsgiver til NAV, SSB og Skatteetaten om ansattes inntekt, arbeidsforhold og forskuddstrekk, samt arbeidsgiveravgift og finansskatt for virksomheten.”
Konkret inneholder a-meldingen opplysninger om
Den enkleste måten å sende inn a-meldingen på, er å gjøre det direkte etter lønnsutbetalingen i Luca Regnskap. Her finner du en guide til lønnskjøring i Luca Regnskap.