Skatteetaten er en statlig etat underlagt Finansdepartementet som har ansvar for å tilrettelegge for offentlige inntekter. Det gjør etaten gjennom fastsettelse og innkreving av skatter, avgifter og andre statlige krav. I tillegg har Skatteetaten ansvar for å forvalte Folkeregisteret.
Skatteetaten er organisert som et direktorat med seks divisjoner. Hver divisjon har sitt eget fagområde, blant annet innkreving, IT og brukerdialog. Innkrevingen skjer gjennom de 57 skattekontorene som er fordelt rundt omkring i Norge, samt gjennom Statens innkrevingssentral som ble en del av Skatteetaten i 2015.
Frem til november 2020 var det kommunene som hadde ansvar for skatteinnkreving, skatteregnskap og arbeidsgiverkontroll, men ansvaret ligger nå hos Skatteetaten.
Luca Regnskap er integrert med både Skatteetaten og Altinn, noe som gjør alt av rapportering til myndighetene mye enklere. Videre er Luca basert på standarden SAF-T, noe som kreves av Skatteetaten for at du skal kunne levere skattemelding, næringsspesifikasjon og årsregnskap direkte fra regnskapsprogrammet. Du kan naturligvis også levere mva-melding og a-melding direkte fra systemet.
Integrasjonen sørger i tillegg for at Skatteetatens systemer validerer tall i regnskapet ditt når du oppretter årsregnskap, skattemelding og næringsspesifikasjon. Dermed oppdages eventuelle feil før du sender inn rapportene.