En firmaattest er en utskrift fra Foretaksregisterets database som viser informasjon om foretaket. På attesten fremgår blant annet følgende opplysninger:
Foretaket plikter å holde opplysningene oppdaterte. Skjer det for eksempel endringer i styresammensetning, eller foretaket skifter daglig leder, skal dette rapporteres til Foretaksregisteret ved bruk av skjemaet Samordnet registermelding. Firmaattesten vil da bli oppdatert.
Det er kun virksomheter som er registrert i Foretaksregisteret som får utstedt firmaattest. Det betyr blant annet alle aksjeselskap, siden disse plikter å stå oppført i registeret. De fleste enkeltpersonforetak kan velge selv om de vil registreres.
En av fordelene med å registrere et enkeltpersonforetak i Foretaksregisteret er at du da får utstedt firmaattest, og kan fremvise denne til eventuelle kunder og samarbeidspartnere. Attesten brukes også som legitimasjon overfor banker hvis du søker om lån til foretaket, samt overfor avgifts- og tollmyndigheter hvis foretaket skal eksportere eller importere noe.
ENK som registreres i Foretaksregisteret har i tillegg vern om foretaksnavn.
Firmaattesten ble sendt til din innboks i Altinn da du registrerte foretaket i Foretaksregisteret.
Hvis du vil ha en ny kopi kan du få dette ved å logge inn på denne siden hos Altinn.
For å kunne bestille kopi av firmaattest må du være registrert med rollen regnskapsmedarbeider, noe du er dersom du er daglig leder, styremedlem, regnskapsfører, revisor, m.fl.