Opprett og driv en vellykket nettbutikk - Slik begynner du
En nettbutikk gir deg friheten til å jobbe når du vil, hvor du vil, og med hva du vil. Men hvordan kommer du deg dit? For å gjøre det så enkelt som mulig for deg å komme i gang, har vi kort oppsummert alt du trenger å vite.
Slik oppretter du en nettbutikk
Å starte sin helt egen nettbutikk er en drøm for mange. Ikke bare vil du ha muligheten til å bygge noe helt fra starten av, men du vil jobbe med et produkt som interesserer deg. Følelsen av å drive for deg selv vil være som ingen annen. Det å kjøpe og selge en vare til overskudd vil få frem selgerinstinktet i deg. Vil du tilpasse en nettbutikk dine ønsker, og styre den som du selv vil? Da skal vi hjelpe deg komme i gang.
Vi ønsker at du skal lykkes med nettbutikken din, og derfor skal vi gå gjennom alt du trenger. Det du behøver for å opprette nettbutikken din er:
- Finn et produkt som ikke er lett tilgjengelig fra før
- Sett opp et budsjett
- Tenk logistikk
- Før du kan begynne å kjøpe/selge må du stifte et selskap bak nettbutikken din.
- Kom i gang med nettsiden din, det trenger ikke være dyrt i starten.
- Tiltrekk dine første kunder gjennom sosiale medier, eller “word-of-mouth”
- Få kontroll på økonomien og regnskapet gjennom et regnskapsprogram.
- Utvikle deg selv og bedriften din for å sikre en vellykket nettbutikk
Som med alle store prosjekter er det viktig at du leser deg godt opp før du hopper ut i det. Oppstart og drift av nettbutikk har aldri vært enklere enn det har i dag. Noe som har medført til et svært mettet marked. For å lykkes kreves det at du planlegger godt, slik at du har en trygg oppstart. Du vil trenge et sterkt fundament, og skille deg selv ut fra konkurrentene dine.
Dette skal være gå dypere gjennom nedenfor.
Finn nisjen og kundebasen til nettbutikken din
Det første du må vurdere når du skal drive nettbutikk er hva du skal selge, og hvem du skal selge til. Velg en interesse du brenner for, da vil du holde motet oppe til å stå på i lengden. Finn deg helst et nisjeprodukt som ikke er like lett tilgjengelig fra før av, eller et produkt for spesielt interesserte.
Eks. det vil være vanskelig å konkurrere på turutstyr, spesialiser deg heller på klatresko til buldring.
Sørg for at varene du kjøper ikke er for dyre å produsere, og det er noe folk søker etter.
Etter du har valgt deg et produkt vil du kunne finne kundebasen din. Kjenner du kundebasen din er det enklere å tilpasse bedriften din slik at du griper deres interesse. Engasjerer du deg i en gruppe for spesielt interesserte, kan du få deres tanker rundt bedriften og produktene dine. Aktivt involver deg med målgruppen din så vil du skilles ut fra mengden. Gir du kundene dine et personlig forhold til butikken din vil de ha en grunn til å komme tilbake til deg.
Ikke glem konkurrentene dine
Følg med på hva konkurrentene dine gjør. Eksisterer det allerede et stort tilbud for varene du tenker på burde du revurdere produktvalget ditt. Du kan og trekke inspirasjon fra konkurrentene dine sine priser og nettside. Konkurrentene dine gir deg et viktig perspektiv på hvordan markedet beveger seg, og hvor det skal. Det er de som har satt grunnlaget for kundenes forventninger. Er du bevistt på hvordan du skal tilpasse deg deres handlinger?
Kostnader i en nettbutikk
Før du kan starte opp må du sørge for at du har nok ressurser til å komme i gang med bedriften din. Har du all kapitalen du trenger for å finansiere oppstarten din selv?
Få oversikt over kostnader med et budsjett
Begynn med budsjettet ditt. Det skal fortelle deg hvor mye kapital du planlegger å bruke, og hva du skal bruke det på. Tallene i budsjettet vil være forskjellige mellom alle bedrifter så det er noe du må regne ut selv, men vi kan hjelpe påpeke utgiftene de aller fleste nettbutikker har til felles. Du vil sannsynligvis ha følgende utgifter:
- Innkjøp av varer/materiell
- Lageropphold
- Domene og webhotell
- Varetransport
- Markedsføring
- Regnskap og faktureringsprogram
Du trenger ikke gå “all in” første dagen du åpner nettbutikken din. Gjør alt i dit eget tempo. Det er ikke noe galt i å begynne smått for å så investere mer når muligheten oppstår. Den største mengden av utgiftene dine vil gå til varekjøp.
Innkjøp av varer til netthandel
Skal du åpne butikk må du først ha et varelager du kan selge av. Innkjøp av slike varer og materiell vil det koste deg. Her må du tenke smart. Kjøper du for få varer, vil du tjene lite, og tape mye tid rundt transport. Kjøper du for mye risikerer du å sitte igjen med et overflod av varer du ikke blir kvitt. Hvor mye du kjøper spørs helt på hvor mye hver enkelt vare koster, hva du har budsjett til, og hvor raskt du tror du får solgt det.
Det er ikke farlig å spille det trygt heller. Begynner du å kjøpe en relativt liten mengde varer vil du kunne raskt finne ut om det er noe etterspørsel etter det du tilbyr. Husk at du vil ofte få gunstigere priser ved å kjøpe inn større mengder om gangen.
Logistikk rundt nettbutikken
Bedriften din handler om å kjøpe varer, og selge dem videre. Hvordan skal varene komme seg fra A til Å? Svaret er at det kommer helt an på priser, avtaler, og frakt muligheter.
Frakt ved oppstart
Ved oppstart av din bedrift er det sannsynlig lav trafikk på nettsiden din. Her kan du like gjerne sende enkelt pakker gjennom posten. Posten tilbyr en lav pris på enkelt pakker, men du må manuelt fylle inn all informasjonen til kunden hver gang du skal poste. Husk at du må også føre utgiftene fra hver enkelt pakke i regnskapet ditt.
Forskjellige muligheter ved frakt
Før du bestemmer deg for å knytte deg til en transportør burde du lese deg opp på hva de kan tilby deg. Bemerk deg hva kundene dine ønsker av transportmuligheter, og hvilken transportør tilbyr dette. Er det viktig for kundene dine at varen kommer frem raskt? Levert helt hjem? Eller ønsker de lav pris på det. Knytt butikken din opp mot et firma du vet kan utføre leveranser på en tilfredsstillende måte for deg og kunden.
Tilbyr du gratis retur vil kunder føle seg mye tryggere på å kjøpe varer fra deg.
Automatiser pakkene dine
Etter du har funnet hvilken leverandør som passer best din bedrift kan du begynne å sende pakker. Når trafikken på nettsiden din øker, vil du ønske å få automatisert frakten. Har du kommet så langt burde du sette opp en bedriftsavtale med din faste leverandør. Finn en bedriftsavtale egnet best butikken din så vil du minimere tid brukt ved sending og styr med bokføring av hver pakke. PostNord og Bring tilbyr flotte bedriftsavtaler.
Varelager
I de fleste tilfeller må varene dine lagres en periode mellom kjøp og salg. Vurder muligheten til å oppbevare pakkene hjemme hos deg oppstartsfasen av bedriften. Leie av lagerplass vil koste, men vil være nødvendig når bedriften din begynner å vokse. Sammenlign priser av lagerplass i ditt område.
Det er ikke alltid det er nødvendig å oppbevare varene sine mellom kjøp og salg. Når vi først snakker om varelager og transport, må vi nevne dropshipping.
Dropshipping
Dropshipping er en forretningsmodell der du har nettbutikk uten å ha varene på eget lager. Det er et annet firma som tar seg av å produsere og oppbevare varene. Ved et salg bestiller du og sender varer fra det andre firmaet direkte til kunden. Fordelen her er at du minimerer din egen risiko. Dropshipping kan høres fristende ut, men det kommer med flere ulemper:
- Lav fortjeneste, noe som gjør at du må selge mye mer for å ha samme overskudd
- Høy konkurranse, siden det er så lett å starte er det mange aktører på markedet
- Vanskelig å skille seg ut. Du selger produktet noen andre har laget, kundene dine vil begynne å følge merket du selger istedenfor butikken din. Butikken din vil sitte igjen uten noen personlighet.
Registrer bedriften din før du gjør handel
Før du kan gjøre lovlig handel må du stifte selskapet bak nettbutikken din. Det er lovpålagt at du gjør dette før du begynner å kjøpe inn varer i forbindelse med salg. Du burde i tillegg opprette en bedriftskonto slik at du kan ta imot betalinger, og ha kontroll på økonomien i foretaket.
Opprett selskapet
Uansett selskapsform er det lovpålagt at du registrerer bedriften din i Brønnøysundregisteret. Selskapsform er noe du må ta stilling til, det vil påvirke blant annet personlig risiko, rettigheter, og ansvar. Hvis nettbutikken din er noe du ser for deg ta opp mye tid, eller være en inntektskilde, vil vi anbefale at du velger å opprette et aksjeselskap.
Du kan registrere selskapet ditt på nytt senere med ny selskapsform om ting skulle endre seg.
Opprett bedriftskonto
En bedriftskonto er noe alle selskap burde ha, selvom du er et enkeltpersonforetak. Det vil gjøre det lettere å holde styr på økonomien i bedriften din. Det er påkrevd for alle aksjeselskap. Velg selv hvilken bank du vil knytte bedriften din opp mot.
Vi har skrevet en artikkel om de beste banker for småbedrifter.
Få opp nettsiden din med en nettbutikk plattform
Til sist må du få satt opp nettsiden din. Nettsiden er kjernen i bedriften din. Uten den vil du ikke få solgt noe som helst. Den skal gi kunden en enkel oversikt over hva du selger, og hvordan drift du opererer. En enkel betalingsløsning må du og få implementert.
Velg et navn og sett stilen din
Bestem deg for et navn på butikken din, slik at du kan reservere en domene i god tid.
Navnet på nettbutikken din burde være noe som er både relevant, og lettlest. Bruk ressurser som navnesøk for å finne ut om navnet er tilgjengelig som både foretaksnavn, og domene. Hold deg helst til .no domener når du har norsk nettbutikk.
En logo vil gripe interessen til kunden, og formidle butikken sin identitet. De aller fleste nettsidebyggere har en måte du kan lage din egen logo på. Hvis ikke så har f.eks. Canva gode og enkle verktøy du kan bruke til å lage egne logoer.
Velg nettsidebyggeren best tilpasset deg
En nettsidebygger er der du vil bygge og tilpasse nettbutikken din. Slike nettsider er laget for å hjelpe de som deg komme i gang. Undersøk litt selv etter hvilken som passer bedriften din best. De største nettbutikk plattformene er:
- Mystore: Enkelt å komme i gang med. Laget med tanke på norske nettbutikker, og tilbyr unike avtaler på frakt. Men, litt dyrere enn de andre, og færre muligheter til å tilpasse butikken selv.
- WooCommerce: Lav starts kostnad og veldig fleksibelt. Men, det koster mer å gjøre egne tilpasninger, og brattere læringskurve.
- Shopify: Den mest populære. Billig og enkelt å komme igang, utrolig fleksible løsninger. Men, vanskelig å spesialtilpasse etter behov, og dyre transaksjonskostnader.
Alle nettbutikk plattformer har maler som gjør det så enkelt som mulig for deg å sette opp nettbutikken din. Deretter kan du gjøre tilpasninger med tanke på logo, navn, design, og bilder, slik at butikken din skiller seg ut. Ved oppstart trenger du ikke bruke mye tid eller penger på butikk optimalisering, men litt arbeid vil gjøre mye for å gi butikken din sin egen sjarm.
Betalingsmuligheter
Du må gjøre det mulig for kunder å betale på nettsiden din. De aller fleste nettbutikk plattformer vil gi flere alternativer ved valg av betalingsløsninger. Vipps, klarna, paypal og mange flere tilbyr slike betalingsløsninger. Finn den du liker best, og få det implementert i butikken din.
Få butikken din ut på nettet
Du har nå en flott butikk, du trenger bare kunder, men det er lettere sagt enn gjort. Annonser vil trekke til deg noen kunder nå, men når annonsene tar slutt vil også kundene. Den beste langsiktige strategien for å beholde kundene dine er gjennom godt innhold, god markedsføring og søkemotoroptimalisering.
Les mer om søkemotoroptimalisering her.
Det er utrolig mange forskjellige måter å markedsføre butikken din på. Her gjelder det bare å tenke kreativt! Eksempelvis så kan du:
- Annonsere gjennom google ads
- Bruke sosiale medier til å promotere bedriften din
- Samarbeide med influensere kjent innenfor et av nisjeområdene dine
- Opprette en butikkblogg og trekk inn kunder gjennom søkemotorer
- Bygge et forhold med kundebasen din
Ikke forhold deg til en metode. Prøv forskjellige ting, se hva som funker best for deg og nettbutikken din. Husk at det ikke bare hjelper å være god på markedsføring. Du trenger å produsere godt innhold for å sikre deg en kundebase som vil komme tilbake, og anbefale butikken din videre.
Veien videre som butikkeier
Når du har fått bedriften din oppegående må du planlegge fremover. Du kan ikke tenke som den samme lille oppstartsbedriften lenger. Svarene for fremtiden av din bedrift er ikke satt i stein, nå gjelder det å bruke kunnskapene dine til å imøtekomme morgendagens utfordringer.
Ikke glem regler rundt skatt og regnskap, gjør du ting feil her vil det ha store konsekvenser utover firmaet.
Fortsett å utvid kunnskapene dine
En stor grunn for at veksten til mange små bedrifter stagnerer, er en manglende vilje til å tenke annerledes. Du kjenner bedriften din best, og du selv må bestemme hva som må utbedres. Om det er å redusere manuelt arbeid, kutte ned dødtid, eller utbedre nettbutikken din.
Bruk de verktøyene du har tilgang til. Det er mange steder du kan gå for å vokse som butikkeier. Leverandøren av nettsiden din leverer mest sannsynlig kurs i hvordan lykkes videre med nettbutikk. Eller så er det seminarer, bøker, og utdanninger du kan ta som vil være med på å holde deg selv og bedriften din markedsdyktig.
Skatt, regler og regnskap
Glem ikke regler rundt skatt, mva, import, og føring av regnskap. Gjør du store feil her vil det ta knekken på bedriften din. For å gjøre dette så enkelt som mulig burde du bruke et regnskapsprogram som kan hjelpe deg med alt dette. Du kan bruke en regnskapsfører, men spesielt i mindre virksomheter vil det være en unødvendig stor utgift.
Les mer om et regnskapsprogram best tilpasset nettbutikker
Realiser nettbutikken din
Har du kommet hit vil du ha all den grunnleggende kunnskapen du trenger til å åpne nettbutikken din. Begynn å jobbe med et produkt du interesseres for. Få hjelp til å lage nettsiden som passer deg best. Set opp selskapet bak nettbutikken din. Vedlikehold og utvid driften din.
Mange utfordringer og lange dager ligger i vente. Men når du får det til, og du kjenner på følelsen av å ha skapt noe eget, vil alt være vert det. Uansett hvordan det går vil dette være en utrolig lærerike opplevelsene du vil ta med deg videre. Nå er det bare å kjøre på. Vi heier på deg! Lykke til.