Du har helt sikkert hørt ordet budsjett før. Men hva er det, hva skal være med i det og hvordan bør jeg strukturere det for at det skal bli så bra som mulig?
Et budsjett er rett og slett en plan for hvor mye penger du planlegger å bruke på et prosjekt, hvilke ting du skal bruke penger på og samtidig hvordan du planlegger å betale for prosjektet.
Et godt budsjett bør først og fremst inneholde en strukturert kostnadsplan, altså en plan som viser hvor mye penger bedriften planlegger å bruke for å dekke forskjellige kostnader ved prosjektet. Det er vanlig å dele opp kostnadsplanen i underkategorier for å kunne holde oversikt over de forskjellige typer kostnader. Kategoriene som budsjettet ofte deles inn i er personalkostnader, innkjøp av tjenester, kjøp og/eller avskrivning av utstyr og andre driftskostnader. Merk at det her kan lønne seg å være mer pessimistisk enn optimistisk, altså bør bedriften anta at kostnadene blir større snarere enn mindre slik at de ikke går på en smell når kostnadene først inntreffer.
Det andre viktige elementet i et budsjett er å ha en tydelig finansieringsplan for hvordan kostnadene skal dekkes. Her må bedriften ha en god oversikt over de midler som bedriften selv stiller til råde for prosjektet og eventuelt pengestøtte som bevilges fra eksterne interessenter (for eksempel gjennom samarbeidspartnere eller tilskudd fra forskningsrådet).