Lån i regnskapet til AS som mottar lånet
Du kan bokføre lån fra aksjonær til aksjeselskap på følgende måte i regnskapet til aksjeselskapet:
Steg 1 - Lånet opprettes og aksjeselskapet mottar pengene
Når lånet opprettes og pengene er mottat, kan du bokføre lånet som følgende:
- Du oppretter et manuelt bilag
- Debet: Bankkontoen der pengene har kommet inn, altså f.eks. Driftskonto 1920:10001
- Kredit: Konto for lånet, f.eks. konto 2915 for kortsiktig gjeld til eiere, eller konto 2255 for langsiktig gjeld til eiere
- Dato og beløp skal være som det kommer fram på bankkontoen
Steg 2 - Aksjeselskapet betaler pengene tilbake og lånet slettes
Når lånet er betalt tilbake, kan du bokføre tilbakebetalingen som følgende:
- Du oppretter et manuelt bilag
- Debet: Kontoen du valgte for lånet i steg 1, f.eks. 2915 eller 2255
- Kredit: Bankkontoen som pengene ble betalt tilbake fra, f.eks. Driftskonto 1920:10001
- Dato og beløp skal igjen være som det kommer fram på bankkontoen
Slik ser det ut for aksjeselskapet som mottar lånet og som etter hvert betaler tilbake lånet :-)
Lån i regnskapet til AS som gir lånet
Dersom den som gir lånet også er et aksjeselskap, så kan du registrere lånet på følgende måte i regnskapet til selskapet som gir lånet:
Steg 1 - Lånet opprettes og aksjeselskapet utbetaler pengene
- Du oppretter et manuelt bilag
- Debet: Konto for lånet (i 1xxx-serien), f.eks. konto 1579 (Andre kortsiktige fordringer) eller 1320 (Langsiktig lån til datterselskap)
- Kredit: Bankkontoen som pengene ble utbetalt fra, altså f.eks. Driftskonto 1920:10001
- Dato og beløp skal være som det kommer fram på bankkontoen
Steg 2 - Aksjeselskapet får pengene tilbake og lånet slettes
- Du oppretter et manuelt bilag
- Debet: Bankkontoen som aksjeselskapet har fått pengene tilbake til, f.eks. Driftskonto 1920:10001
- Kredit: Kontoen du valgte for lånet i steg 1
- Dato og beløp skal igjen være som det kommer fram på bankkontoen
NB! Dersom du vurderer å gi et lån fra et aksjeselskap til en personlig aksjonær, så anbefaler vi at du forhører deg med en regnskapsfører eller revisor - slik at du unngår trøbbel :-)