Hvis selskapet ditt ikke er registrert i merverdiavgift-registeret skal du betale merverdiavgift på importerte varer direkte til avgiftsmyndighetene eller via speditør. Denne artikkelen forklarer hvordan du fører sistnevnte: betalt merverdiavgift via spedisjonsselskapet.
Når du importerer varer, så sitter du vanligvis igjen med en faktura for kjøpet og en faktura for mva-avgiften og andre avgifter fra spedisjonsselskapet (f.eks. DHL). Disse føres i to omganger.
Hvis du har kun mottatt en faktura og betaler til din leverandør via speditør, skal dette føres som en vanlig leverandørfaktura.
Nå har du registrert selve regningen for varene du har importert. Neste trinn er å registrere fakturaen du har fått fra speditør.
Etter at du har mottatt varene fra utlandet, vil du også få en faktura fra spedisjonsselskapet som håndterte innførselen av varen. Denne fakturaen kan inneholde avgifter for merverdiavgift, fraktkostnader, tollavgifter eller andre gebyrer. Siden selskapet ditt ikke er mva-registrert, så skal merverdiavgiften og alle eventuelle gebyrer føres på samme konto som varene du har handlet ble ført på.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler