Hjelp og kundeservice
Fant ingen treff på dette søket
Regnskap

Import av varer for selskap som ikke er mva-pliktige


Hvis selskapet ditt ikke er registrert i merverdiavgift-registeret skal du betale merverdiavgift på importerte varer direkte til avgiftsmyndighetene eller via speditør. Denne artikkelen forklarer hvordan du fører sistnevnte: betalt merverdiavgift via spedisjonsselskapet.

Når du importerer varer, så sitter du vanligvis igjen med en faktura for kjøpet og en faktura for mva-avgiften og andre avgifter fra spedisjonsselskapet (f.eks. DHL). Disse føres i to omganger.

Hvis du har kun mottatt en faktura og betaler til din leverandør via speditør, skal dette føres som en vanlig leverandørfaktura.

Det anbefales at du får hjelp av en autorisert regnskapsfører hvis du er usikker på føringer som gjelder importering av varer.

Trinn 1: Registrer fakturaen du har fått fra din utenlandske leverandør

  1. Gå til “Innboks” og last opp fakturaen
  2. Klikk “Ny utgift”
  3. Fyll ut leverandørfakturaen som vanlig, men husk på dette:
    • I feltet “Hva har du handlet?” velg “Varer kjøpt fra utlandet”
    • I feltet “Valuta” velg valutaen som står oppført på fakturaen
  4. Når du har fylt ut resten av fakturaen, klikk “Registrer”

Nå har du registrert selve regningen for varene du har importert. Neste trinn er å registrere fakturaen du har fått fra speditør.

Trinn 2: Registrer fakturaen for mva og andre avgifter fra spedisjonsselskapet.

Etter at du har mottatt varene fra utlandet, vil du også få en faktura fra spedisjonsselskapet som håndterte innførselen av varen. Denne fakturaen kan inneholde avgifter for merverdiavgift, fraktkostnader, tollavgifter eller andre gebyrer. Siden selskapet ditt ikke er mva-registrert, så skal merverdiavgiften og alle eventuelle gebyrer føres på samme konto som varene du har handlet ble ført på.

  1. Gå til “Innboks” og last opp fakturaen
  2. Klikk “Ny utgift”
  3. Fyll ut leverandørfakturaen som vanlig, men vær oppmerksom på kontoene. Når du velger “kostnadskonto” på denne fakturaen, skal merverdiavgiften og alle avgifter/gebyrer du betalte føres mot samme konto som du valgte for den opprinnelige fakturaen.
  4. Når du har fylt ut resten av fakturaen, klikk “Registrer”

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer