Hva er en avskrivning og hvorfor i all verden trenger vi det når vi fører regnskap? Her får du et forenklet svar på det.
Forenklet sagt skal regnskapet ditt gjenspeile hva du tjener og hva du forbruker, og hvilke eiendeler du har. Når du kjøper noe stort som du tenker å dra nytte av lenge (en bil, en dyr maskin, et restaurantkjøkken, …), må vi derfor “smøre ut” kostnaden for denne gjenstanden over en lengre tidsperiode.
Selv om du betaler hele regningen for gjenstanden umiddelbart, så er det jo ikke slikt at du har “brukt opp” gjenstanden (bilen, maskinen, restaurantkjøkkenet, …) umiddelbart. Gjenstanden står jo der og det ville vært feil å si at de pengene du brukte på gjenstanden nå er “tapt” - du har jo fått gjenstanden i bytte mot pengene! Det vi derfor gjør er at vi legger inn gjenstanden som en eiendel inn i balansen din. Du har rett og slett byttet penger mot noe som er verdt penger og som du fortsatt har, og det registrerer vi.
Så går tiden og gjenstanden du har kjøpt blir litt eldre og litt slitt. Tidens tann gnager, og du “bruker opp” gjenstanden over tid. Det vi gjør i regnskapet, er at vi legger inn en avskrivning: For hver måned som går så reduserer vi verdien til gjenstanden litt. Samtidig registrerer vi en kostnad med samme beløp. På regnskapsspråk: vi flytter fra balansen til en kostnad. Dette er en avskrivning.
Hva skal registreres som eiendel? Hovedregelen er at alle gjenstander over 15 000 som man kan forvente å bruke i minst 3 år. F.eks. dyre PCer, spesialiserte maskiner, inventar osv skal registreres som en eiendel.
Vi tar et enkelt eksempel: Tenk at du driver en kafe og at du kjøper inn en proff kaffemaskin til 50.000 kroner i januar. Du forventer at du kan bruke maskinen i 3 år. La oss si at vi tjener 10 000 kroner pr måned i kaffesalg (altså inntekten for kaffen minus kaffe og andre kostnader). For enkelhets skyld ser vi helt bort fra mva i dette eksempelet.
La oss først se på hva som hadde skjedd hvis vi bare hadde ført dette kjøpet som et vanlig kjøp/en vanlig utgift (altså feil):
Regnskapet hadde altså gitt et feil bilde av realiteten i bedriften din.
Istedenfor registrerer vi gjenstanden som en eiendel og avskriver den (riktig):
Da gir regnskapet et mye bedre bilde av realiteten i bedriften din.
For mange kan dette virke litt rart, siden man ofte tenker på hvilke penger man faktisk har i lomma og at det er “resultatet”. Men regnskapet skal ikke kun inkludere penger i lomma (eller helst i bankkontoen), men også verdier av ting som bedriften eier. Derfor blir det riktig å regne på denne måten.
Vi har bygget en automatisert støtte for å registrere eiendeler og avskrivninger som hjelper deg og gjør at du slipper å opprette avskrivninger manuelt måned for måned. Les mer om dette her.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler