5 grunner til å ha bedriftskonto
Du har nok å henge fingrene i når du skal starte for deg selv: Du skal finne riktig navn på selskapet, bestemme deg for riktig selskapsform, finpusse på forretningsideen, kanskje søke om etableringsstøtte, lage nettside, utvikle det du skal selge, osv. Er det så nøye med en bedriftskonto i oppstartsfasen?
5 grunner til å ha bedriftskonto
Kanskje du tenker at det med bedriftskonto kan utsettes litt, i hvert fall til du begynner å tjene litt ordentlige penger. Eller du planlegger å bruke privatkontoen til all økonomi – du skal jo drive i liten og (det du tror skal forbli en) oversiktlig skala?
Det er fort gjort å bli så ivrig med å komme i gang med realiseringen av bedriftsdrømmen at det kan føles uviktig om en bruker egne eller bedriftens penger. Man er så klar for å bli egen sjef at det nesten får koste hva det koste vil.
Men det er viktig å skille personlige økonomi og økonomien til selskapet ditt gjennom å etablere en bedriftskonto. Som vi skal se i denne artikkelen, må du ha en bedriftskonto for å få etablert aksjeselskapet ditt, og selv om du ikke trenger det for å etablere et enkeltmannsforetak, er det er flere gode grunner for å holde økonomien adskilt fra første stund.
Slik legger du til bankkonto i Luca Regnskap:
1. Du trenger en bedriftskonto for starte AS
Skal du etablere et aksjeselskap, må du ha minst 30.000 kroner i aksjekapital stående på bedriftskontoen din når du søker om etablering. Deretter må du få en signert bekreftelse fra banken på at aksjekapitalen er innbetalt, før registreringen i Foretaksregisteret kan gjennomføres.
2. Bedriftskontoen er hjørnesteinen i regnskapet ditt
De aller fleste som driver bedrift er lovpålagt å føre regnskap. Og den letteste måten å sikre seg at man fører regnskapet riktig på, er å ha kontroll på hvilke inntekter og utgifter som hører til selskapet.
Blander du inn- og utbetalingene som hører til bedriften med din private økonomi, blir det salig rot og en kilde til frustrasjon når tiden er kommet for å betale skatter og avgifter og sende inn nødvendige rapporter til myndighetene.
Husk at staten krever at du har kontroll over hver eneste transaksjon bedriften din foretar, og at du evner å matche de opp mot hvert enkelt bilag i regnskapet ditt.
3. Merverdiavgift
Når du har tjent mer enn 50.000 kroner i løpet av en tolv-måneders periode skal du vanligvis registrere selskapet ditt i Merverdiavgiftsregisteret og fakturere kunder med merverdiavgift. Da samler du opp merverdiavgift fra dine kunder som du senere skal betale til staten.
Da er det veldig lurt å ha inntektene på en bedriftskonto som er helt separat fra din privatøkonomi, så slipper du å risikere å bruke mer penger enn du egentlig har til privat konsum, og unngår å komme opp i en kjedelig situasjon den dagen du skal betale mva-regningen til staten.
4. Å skille mellom bedrift og hobbyvirksomhet
Du som har en hobby med businesspotensiale gjør lurt i å holde utgiftene du bruker på denne virksomheten, adskilt fra privatøkonomien din så tidlig som mulig.
Skatteetaten vil kreve dokumentasjon på inntektene og utgiftene som er forbundet med driften den dagen du skal overbevise dem om at du driver med er næringsvirksomhet, og ikke lenger hobbyvirksomhet. Det kule er at du kan få fradrag på mye av oppstartskostnadene du har hatt i forbindelse med virksomheten din i en oppstartsperiode.
Ved å ha kontroll over akkurat hva og hvor mye du har investert i hobbyaktiviteten din som etter hvert skal bli en business, blir det lettere å vise skattekontoret når bedriften hadde sin reelle oppstart.
5. Økonomisk sikkerhet
En siste viktig grunn til å skille privat- og bedriftsøkonomien er at det gir deg større økonomisk sikkerhet. For eksempel: Er du så uheldig at du blir frastjålet bankdetaljene dine og ikke har holdt finansene dine adskilt, kan du risikere at uvedkommende lopper både deg og bedriften din for penger.
Enda større sikkerhet for deg personlig får du om du bestemmer deg for å velge å starte et aksjeselskap istedenfor et enkeltpersonforetak.
Hva hvis jeg allerede har blandet privat og bedriftsøkonomien?
Dersom du allerede har blandet privat- og bedriftsøkonomien din er det lurt å gjøre to ting:
- Begynn med å skille mellom privat- og bedriftsøkonomi med en gang
- Be en profesjonell om hjelp. Vi i Luca kan sette deg i kontakt med en regnskapsfører som kan hjelpe deg med å rydde opp.