En utestående fordring er når et krav ikke har blitt betalt enda, det vil si når selgeren har penger til gode. Begrepet kundefordringer brukes om det samme. Så lenge du ikke driver med kontantsalg over disk, har du sannsynligvis utestående fordringer omtrent hele tiden.
Eksempel:
Det er også en utestående fordring når kunden betaler deler av kravet.
Eksempel:
Når du sender en faktura i Luca Regnskap blir denne regnskapsført automatisk. Fakturasummen inklusive eventuell mva er nå en utestående fordring, frem til kunden har betalt.
Alle fakturer, betalinger og eventuelle kreditnota vises i det som kalles reskontro, det vil si en underkonto til hovedbokskontoene i regnskapet. Hver enkelt kunde eller leverandør har en reskontro som opprettes automatisk av Luca når du registrerer en ny kunde eller leverandør. Dette gjør det veldig enkelt å se hva du har av utestående fordringer.
En faktura som er registrert i regnskapet blir ansett som en skattbar inntekt, og du må skatte av inntekten selv om kunden kanskje ikke har betalt fakturaen enda. Inntekten kan kun nulles ved at du oppretter en kreditnota for fakturaen.