Hva koster det å starte aksjeselskap?
Et aksjeselskap trenger ikke koste mer enn gebyret til Brønnøysundregistrene. Utover dette blir kostnadene dine for å starte AS helt opp til hva du selv velger. Småbedrifter har gjerne godt av å sette tæring etter næring, spesielt i oppstartsfasen. Da reduserer du risikoen for å få dårlig likviditet, samtidig som du lærer veldig mye om hva som er kritisk for virksomheten din.
Summen du må ha for å starte aksjeselskap
Per 2022 er minstekravet til aksjekapital fortsatt ikke mer enn 30 000 kroner. Pengene må stå på bedriftens konto når du registrerer selskapet i Foretaksregisteret. Innskuddet av aksjekapital skal bekreftes, noe mange banker gjør gratis når du oppretter kundeforholdet.
Hvis banken ikke tilbyr denne tjenesten må innskuddet bekreftes av regnskapsfører, revisor eller advokat. Dette vil i så fall koste noen kroner.
Gebyr for registrering av aksjeselskap:
- Elektronisk registrering – 5 570 kroner
- Papirskjema – 6 797 kroner
Mange AS har ingen andre utgifter i oppstarten enn dette gebyret, men da er det eieren selv som stifter og registrerer selskapet.
Kostnad for hjelp til å starte aksjeselskap
Noen velger å la en regnskapsfører, revisor eller advokat ta seg av stiftelsen og registreringen av nytt aksjeselskap. Kostnadene avhenger vanligvis av både timesprisen og omfanget av arbeidet, men det finnes også advokat- og regnskapsfirma som tilbyr tjenesten til fast pris.
Hjelp til stiftelse og registrering er mest aktuelt for selskap som skal ha en mer komplisert eierstruktur. Da kan det være klokt å få hjelp fra noen med fagkunnskap og erfaring.
De fleste som starter aksjeselskap kan fint gjøre alt på egenhånd. Du kan også forenkle og effektivisere prosessen betraktelig hvis du tar Snarveien til å starte AS.
Kostnad for å kjøpe et ferdig etablert aksjeselskap
Haster det veldig med å få på plass aksjeselskapet? I så fall kan det være et alternativ å kjøpe et såkalt hylleselskap. Det vil si et aksjeselskap som allerede er etablert. Disse koster som regel mellom 15 000 og 30 000 kroner. Kjøpesummen inkluderer ikke aksjekapital på minimum 30 000 kroner.
Å kjøpe et hylleselskap er imidlertid bortkastede penger hvis det ikke haster veldig. Husk at du selvsagt kan gjøre jobben din mens du venter på Brønnøysundregistrene. Du får ikke sendt faktura, men du kan be om forhåndsbetaling som du fakturerer senere.
De som selger hylleselskap påstår ofte at du må vente i ukesvis på å få bedriftskonto. Dette stemmer riktignok for enkelte banker, men det er også fullt mulig å få opprettet bedriftskonto på dagen. Dette har vi undersøkt og skrevet en artikkel om, der vi også sammenligner priser og kundeservice hos bankene.
Å starte AS på sparebluss kalles bootstrapping
Bootstrapping er et fancy låneord fra det store utlandet. Det betyr at bedriften er etablert fra grunnen av, og at den drives helt for egen maskin. Pengene til driften kommer utelukkende fra egen innsats og omsetning, helt uten investorer eller tilskudd utenfra.
De fleste norske småbedrifter driver med bootstrapping. De starter opp i det små, med kun 30 000 kroner som aksjekapital, og driftes av det overskuddet de selv klarer å skape.
Ha oversikt over utgiftene
Det er naturligvis enorme forskjeller på hvor mye penger ulike selskap trenger for å komme i gang. Hvis du skal starte aksjeselskap for å livnære deg som konsulent har du kanskje ingen investeringsbehov. Er du derimot snekker trenger du kanskje dyrt verktøy og et egnet kjøretøy.
I alle tilfeller anbefaler vi deg å tenke nøye gjennom hva du må investere i, og hva som eventuelt kan vente. Sett opp budsjett, med en realistisk plan for hva du kan bruke av penger i forhold til inntektene du skaper. Bootstrapping handler om å prioritere riktig.
Typiske kostnader når du starter bedrift
Nedenfor har vi satt opp to lister over typiske utgifter du kan få når du starter bedrift. Dette kan hjelpe deg til å bli bevisst hvilke kostnader du må ta med når du planlegger og budsjetterer.
Investeringer:
- Datautstyr
- Kontormøbler
- Verktøy og utstyr
- Utvikling og design av slikt som nettside, nettbutikk, logo, og lignende
- Markedsundersøkelse
Løpende kostnader:
- Lønn
- Leie av lokaler inkludert strøm
- Forsikring
- Internett
- Telefon
- Regnskapsfører
- Programvare
- Kjøretøy
Hva du må kjøpe av tjenester og varer vet du best selv, men sannsynligvis er det fullt mulig å prioritere. Noe er essensielt for å komme i gang, mens andre ting kan vente til du får opp omsetningen i bedriften.
Tips hvis selskapet har lite penger i oppstarten
Har du allerede kundene klare, men mangler penger til å få jobben gjort? Hvis du for eksempel er snekker og trenger materialer kan det hende du kan kjøpe materialene på kreditt. I så fall kan du be leverandøren om lengre betalingstid. Da rekker du å få betalt av kunden før du selv må betale leverandøren. Avbetaling er også et alternativ.
Det samme prinsippet kan brukes overfor kunder, men med motsatt fortegn. Be om full eller delvis betaling på forhånd. Dette er bare to av mange muligheter til å få finansiert virksomheten.