Et kundekartotek er en liste over dine tidligere og eksisterende kunder samt deres transaksjonshistorikk i selskapet ditt. Et annet ord som ofte brukes om det samme er kundeliste.
Når du oppretter en ny kunde, vil kunden få sin egen profil i kundekartoteket ditt. I profilen lagres informasjon om deres kjøpshistorikk, deres eventuelle forskuddsbetalinger og hvorvidt de skylder deg penger fra et salg. Dersom du trenger å finne denne informasjonen raskt, kan du enkelt åpne kundekartoteket slik at du slipper å lete gjennom bilag fra tidenes morgen.
Kundekartoteket opprettes automatisk i det du fakturerer din første kunde. Kunden finner du igjen ved å trykke på “salg” og deretter “kunder”. Deretter vil du få opp en oversikt over dine kunder, og ved å trykke på “…” på den aktuelle kunden vil du få opp som alternativ å se “betalingsoversikt”. Så enkelt kan du holde oversikt over kundene dine.
Det er også hensiktsmessig å holde oversikten over leverandørene dine, dette kalles et leverandørkartotek.