Har du hørt uttrykket dobbelt bokholderi? I henhold til regnskapsloven skal alle transaksjoner av verdier registreres på det vi kaller regnskapskontoer. Og, hver transaksjon skal føres på minst to kontoer - en som kalles debet og en som kalles kredit.
Den doble bokføringen vil da vise både hvor verdien plasseres (debet) og hva kilden til verdien var (kredit).
Eksempel 1:
Eksempel 2:
Du blir fort varm i trøya når du begynner å føre regnskap, og dette med kontoer, kredit og debet er ikke så komplisert som det kan virke.
Luca Regnskap foreslår kontoer for deg når du bokfører inntekter og utgifter, basert på hva du har ført tidligere.
Du har også enkel tilgang til en kontoplan som er lett å finne frem i. En kontoplan er fornuftig inndelt slik at alle kontoer følger en nummerserie. For eksempel bruker du en konto i 1000-serien for alle bedriftens eiendeler, 4000-serien for alle varekjøp, 5000-serien for alle lønnskostnader, og så videre.