Har kunden din betalt en faktura for dobbelt? Da må du passe på at du registrerer dette riktig i regnskapet og tilbakebetaler kunden din det de betalt for mye. I denne artikkelen går vi gjennom hvordan du gjør dette.
Eksempel: Du sender en faktura til kunden din på totalt kr 100,-. Så betaler kunden din den samme fakturaen to ganger som gjør at du sitter med 2 x kr 100,- innbetalt. Hva gjør du da?
- Gå til kundefakturaen som ble feilbetalt
- Klikk på “Registrer betaling”
- Registrer den første innbetalingen på kr 100,- som vanlig. Husk riktig dato!
- Så registrerer du den andre betalingen på kr 100,-. Klikk på “Betal beløpet delvis” og legg inn 100,00. Obs! Merk at du må legge til fortegnet “-“ foran beløpet nå.
Nå vil du se at det er registrert to innbetalinger.
Så vil man betale tilbake beløpet som ble for mye innbetalt. I eksempelet vårt vil dette bli kr 100,- vi tilbakebetaler til kunden.
- Overfør kr 100,- fra bankkontoen pengene kom inn på til kundens bankkonto
- Gå til kundefakturaen
- Klikk “Registrer en ny innbetaling”
- Nå vil vi automatisk registrere at siden denne kundefakturaen er overbetalt med kr 100,-, så er det kr 100,- du vil betale tilbake til kunden. Husk at du legger inn datoen pengene ble trukket fra bankkontoen din her.
- Klikk “Registrer betaling”
Det er viktig å passe på at alle transaksjoner, også disse som tilbakebetales til kunden, blir registrert med riktige datoer og beløp i regnskapet. Hvis du ikke gjør det, vil du få problemer når du avstemmer bankkontoen.