Hjelp og kundeservice
Fant ingen treff på dette søket
Salg

Kunden har betalt en faktura dobbelt


Har kunden din betalt en faktura for dobbelt? Da må du passe på at du registrerer dette riktig i regnskapet og tilbakebetaler kunden din det de betalt for mye. I denne artikkelen går vi gjennom hvordan du gjør dette.

Eksempel: Du sender en faktura til kunden din på totalt kr 100,-. Så betaler kunden din den samme fakturaen to ganger som gjør at du sitter med 2 x kr 100,- innbetalt. Hva gjør du da?
  1. Gå til kundefakturaen som ble feilbetalt
  2. Klikk på “Registrer betaling”
  3. Registrer den første innbetalingen på kr 100,- som vanlig. Husk riktig dato!
  4. Så registrerer du den andre betalingen på kr 100,-. Klikk på “Betal beløpet delvis” og legg inn 100,00. Obs! Merk at du må legge til fortegnet “-“ foran beløpet nå.

Nå vil du se at det er registrert to innbetalinger.

Så vil man betale tilbake beløpet som ble for mye innbetalt. I eksempelet vårt vil dette bli kr 100,- vi tilbakebetaler til kunden.

  1. Overfør kr 100,- fra bankkontoen pengene kom inn på til kundens bankkonto
  2. Gå til kundefakturaen
  3. Klikk “Registrer en ny innbetaling”
  4. Nå vil vi automatisk registrere at siden denne kundefakturaen er overbetalt med kr 100,-, så er det kr 100,- du vil betale tilbake til kunden. Husk at du legger inn datoen pengene ble trukket fra bankkontoen din her.
  5. Klikk “Registrer betaling”
Det er viktig å passe på at alle transaksjoner, også disse som tilbakebetales til kunden, blir registrert med riktige datoer og beløp i regnskapet. Hvis du ikke gjør det, vil du få problemer når du avstemmer bankkontoen.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer