Du kan fint sende fakturaer til dine utenlandske kunder. Denne hjelpeartikkelen dekker de spørsmålene som oftest dukker opp i forbindelse med fakturering av kunder i utlandet.
Det språket du velger, vil være standarden for alle kundefakturaer, tilbud og betalingspåminnelser du sender (frem til du eventuelt endrer det igjen).
For varer og tjenester som selges til utlandet er hovedregelen at du ikke skal legge mva på salget - hvis varen/tjenesten blir i sin helhet brukt i utlandet. Da velger du mva-kode 52 Avgiftsfri utførsel av varer og tjenester (innenfor mva-loven). Dette gjelder kun hvis selskapet ditt er mva-pliktig. Hvis du selger til en utenlandsk kunde, men varen/tjenesten blir levert i Norge, må du legge på mva. Dette gjelder kun for varer/tjenester som er mva-pliktige og for selskap som er mva-pliktige.
Du må legge ved ditt IBAN/BIC-nummer for at kunden din i utlandet enkelt får overført pengene til deg. Denne kan du legge til i kommentarfeltet på kundefakturaen.
I regnskapssystemet sendes kundefakturaer i norske kroner. Per i dag støtter ikke systemet fakturering med utenlandsk valuta. Derfor er det lurt å legge ved informasjon om hvilket beløp kunden skal betale i deres valuta (f.eks. EUR, USD, etc.) og hvilken vekslingskurs som er brukt. Du kan legge dette ved som en kommentar eller som et vedlegg til fakturaen.
Med utgangspunkt i eksemplet ovenfor, skal betalingen føres på følgende måte i manuelt bilag:
Avhengig av om du har tapt penger eller tjent penger på innbetalingen fra utlandet, skal du bruke konto 8160 Valutatap (disagio) eller konto 8060 Valutagevinst (agio). Differansen mellom det kunden din skylder deg og det du faktisk har fått inn av penger på kontoen skal føres mot en av disse kontoene hvis differansen er oppstått på grunn av endring i vekslingskursen.
Valutatap (konto 8160) brukes hvis du har fått inn mindre penger enn beløpet som står oppgitt på kundefakturaen. Valutagevinst (konto 8060) brukes hvis har fått inn mer penger enn beløpet som står oppgitt på kundefakturaen.
I noen tilfeller vil banken din trekke et gebyr på innbetalinger fra utlandet. Dette må du føre inn sammen med betalingen i et manuelt bilag. Eventuelle bankgebyrer skal da føres på debet-siden (+) på konto 7770 bank- og kortgebyr.
Når du registrerer betalingen som et manuelt bilag vil du legge merke til at fakturaen den gjelder for fortsatt står som uoppgjort og det ser ut som at kunden din skylder deg penger. Dette kan være forvirrende. Derfor kan du lukke betalingen mot kundefakturaen slik at disse “lukkes/matches” mot hverandre. Dette gjør du ved å gå til “Salg” > “Kunder”. Finn kunden det gjelder og klikk (..)-knappen > “Betalingsoversikt”. Huk av for de to posteringene som skal matches mot hverandre og velg “lukk poster”.
Når det er gjort vil du se at kundefakturaen står som oppgjort og at den lenker til det manuelle bilaget den ble koblet sammen med.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler