Lyst til å gi kundene dine en rabatt, men er usikker på hvordan det vil slå ut for deg? Her kan du regne ut et par vanlige typer rabatt og se hva det vil si for fortjenesten din. .
Bruk fastrabattkalkulatoren og legg flere produkter sammen, eller legg dem alle sammen først og bruk prosentkalkulatoren for å finne en pris på den måten.
Det er tre vanlige måter å gi rabatt på.
Velg riktig innstillig i kalkulatoren for å velge rabattype.
I henhold til markedsføringsloven må produktet ha en reell førpris i en viss periode før det gis kampanjepriser med rabatt. Lengden på denne perioden er ikke lovmessig avklart, men forbrukertilsynet anser at den bør være minst 6 uker.
Hvis du setter opp prisen på varen i dag og så gir rabatt i morgen, kan dette bli ansett som brudd på loven.
Å markedsføre noe som «billig» kan kun gjøres dersom du kan dokumentere påstanden. Det samme gjelder for uttrykk som «lav pris» eller lignende. Dokumentasjon betyr som regel bevis på at din pris er lavere enn gjennomsnittsprisen hos konkurrentene for den samme/tilsvarende varen.
Les for eksempel Forbrukertilsynets veiledning om prismarkedsføring. I veiledningen finner du lenker til blant annet det relevante lovverket i Norge.