Dersom virksomheten din tar betalt fra salget i kontant, er du nødt til å utføre et kasseoppgjør ved slutten av dagen. Et kasseoppgjør er en opptelling av kontanter du har i kassen etter endt virkedag.
Det er kontantbeholdningen ved starten av dagen som er utgangspunktet for kasseoppgjøret, og det er vanlig å alltid ha et fast beløp i kassen slik at opptellingen går raskere. Etter hvert som dagen går og du selger varer både ved kontant- og kortbetaling, øker beholdningen kontanter i kassen. Moderne betalingsterminaler holder selv kontroll på hvor stor andel av salget som gjøres i kontanter, slik at du heldigvis slipper å også holde den tellingen selv. Når dagen er over og du skal utføre kasseoppgjøret, vil du få opp et beløp på skjermen - dette er mengden kontanter som systemet har registrert at skal være i kassen. Du teller så opp kontantbeholdningen i kassen, og ser til at beløpene samsvarer. Dersom beløpene har store avvik, har det blitt gjort en feil - eller det kan være snakk om underslag.
Kasseoppgjøret signeres til slutt av personen(e) som utførte det, og det er nødvendig med minst 2 signaturer.
Man utfører kasseoppgjør for å holde kontroll på kassebeholdningen og følgelig forhindre og/eller avdekke dersom f.eks. ansatte stjeler kontanter fra kassen.