Vi bruker ordet avvik om noe som bryter med fasiten eller det vanlige mønsteret. Innen regnskapsføring bruker vi avvik i sammenheng med bankavstemming. Da betyr det at summen på kontoen ikke stemmer med summen i regnskapet, og vi må finne feilen.
Tenk deg at du betaler en regning fra en leverandør på 1000 kroner. Deretter blingser du og taster inn kun 100 kroner når du bokfører utgiften. Du har nå et avvik på 900 kroner. Dette oppdager du når du tar bankavstemmingen, og må da bruke tid på å søke etter feilen for å rette opp.
Slike problemstillinger er svært enkle å unngå. Med blant annet EHF-faktura, Vipps-faktura og bankintegrasjon blir omtrent alle prosessene automatisert. Luca er stø på labben og kan matematikk, og gjør aldri feil av denne typen.
Det hender at avviket forårsakes av at en kunde betaler feil sum, eller en leverandør fakturerer for mye eller for lite. Da får du et avvik mellom bokført sum og reell sum som gikk inn eller ut av kontoen, og dermed feil i regnskapet.
I Luca får du hjelp til å finne og rette opp denne typen feil.