Når du formulerer din forretningsmodell, er det kjekt å ha noen rettesnorer du kan forholde deg til. Et godt verktøy til dette formålet er Business Model Canvas, en mal utviklet av Alexander Osterwalder. Malen har til hensikt å kartlegge og synliggjøre forretningsmodellen din, slik at du som gründer har bedre forutsetninger for å lykkes i virksomheten din. Denne artikkelen forklarer hva BMC inneholder og hvordan du kan bruke den til å lage din forretningsmodell.
I BMC ser man på disse ni komponentene ved utvikling av forretningsmodeller: kundesegmentet, verdiforslaget, kanalene, kunderelasjoner, inntekter, ressurser, kjerneaktiviteter, partnere og kostnader.
Mange av komponentene er relativt selvforklarende, men for å sette canvaset i perspektiv følger et eksempel på hvordan du kan formulere din forretningsmodell i BMC.
Kundesegmentet
Hvem skal du levere varen eller tjenesten din til? Skal du nå ut til privatpersoner eller bedrifter - eller begge deler? Hvilken gruppe skal du prioritere høyest?
Verdiforslaget
Hva kan forretningsmodellen din gjøre for kunden, hvilket problem løser den og hvordan løser den det? Her beskriver du hvordan du gir kunden verdi i godet du tilbyr og hvorfor kunden bør velge deg fremfor konkurrentene.
Kanalene
Når du har definert hvem kundene dine er og hvorfor de skal velge deg, er neste steg å finne ut hvordan du skal nå dem - gjennom å bestemme kanalene. F.eks kan du benytte deg av annonsering på sosiale medier dersom kundesegmentet ditt er i det yngre sjiktet, mens radioreklame kanskje vil passe bedre for den eldre garde.
Kunderelasjoner
Når du har fått dannet deg en kundebase; hvordan skal du ta vare på denne og samtidig bruke dette forholdet til å tiltrekke nye kunder? Her står kommunikasjon sentralt, et godt verktøy for å fremme dette er å ha en personlig kundeservice som får kunden til å føle seg ivaretatt av bedriften din.
Inntekter
Hva selger du og hvordan får du betalt for det? Er det et produkt eller en tjeneste - begge deler? Tar du betalt per enkelt kjøp, er det et månedsabonnement, utleie eller kanskje noe helt annet? Kan du skape nye inntektsstrømmer basert på ditt eksisterende tilbud, gjennom å tilby tilleggsfunksjoner?
Ressurser
Hvilke ressurser har du som er verdifulle? Dette kan være alt mulig; kanskje har du personell som er svært dyktige i programmering eller et butikklokale som befinner seg i en prime location på Karl Johan? Det viktigste er at ressursene blir brukt på best mulig måte og i tråd med verdiforslaget som du har signalisert for kundene dine.
Kjerneaktiviteter
Hvilke aktiviteter må tilrettelegges for slik at virksomheten din holder seg tro til verdiforslaget sitt? For oss i Luca Regnskap for eksempel, er det viktig at kundene får de beste forutsetninger til å føre regnskapet sitt selv. Derfor ligger en av våre kjerneaktiviteter i å utvikle løsningen vår kontinuerlig slik at den innfrir kundens behov.
Partnere
Hvem samarbeider du med nå, hvem kan være lure å samarbeide med i fremtiden? Er det lurt å inngå samarbeid med liknende aktører, eller kanskje noen som opererer i et helt annet marked? F.eks så har AirBnB inngått samarbeid med Tesla for å tilby el.bil-lading i utleieenheter, noe som har vist seg å være veldig gunstig.
Kostnader
Hva er de største kostnadene for bedriften din nå, hva ser du for deg at kommer til å bli de største kostnadene i fremtiden? Er det husleie, strøm eller utgifter til materialer?