Når er riktig tidspunkt for å starte en bedrift?
Det gjelder å være på rett sted til rett tid når du skal starte bedrift. Tidspunktet du velger kan bli en avgjørende faktor for om du vil lykkes eller ikke. Men, hva i alle dager er rett tid og sted? Artikkelen beskriver noen forhold du bør tenke gjennom før du tråkker til for fullt.
Vi snakker her om timing både i forhold til egen livssituasjon, og timing i forhold til tidsånden i samfunnet. Hva er trendy og populært? Hva er folk og de potensielle kundene dine opptatte av? Hvordan passer varen eller tjenesten du har tenkt å tilby inn i dette bildet?
Timing i forhold til egen livssituasjon
Den første faktoren vi skal se på er livssituasjonen du befinner deg i. Er du nettopp ferdig utdannet, gravid i 6. måned, eller kanskje endelig førtidspensjonist? Og planen er å gjøre butikk ut av den knallgode idéen din?
Gründerspirene ovenfor vil ha ulike forutsetninger for å lykkes når de skal starte bedrift. Det handler om tilgang på ressurser som både tid og penger, livserfaring og arbeidserfaring. Alt dette er faktorer som må med i vurderingen for hva som er det riktige tidspunktet.
Det tar ofte flere år å bygge opp en suksessfull bedrift, enten det er snakk om en “levebrødsbedrift” eller et selskap som skal vokse seg større på sikt. Det vil i begge tilfeller være avgjørende at du har både tid og råd til å konsentrere deg om bedriftsutviklingen fremover.
Best å være godt voksen når du skal starte bedrift?
Forskning viser at de som har bikket 35-årsalderen har størst sjanse for å lykkes når de starter en ny bedrift. Dette kan ha noe med både livserfaring og arbeidserfaring å gjøre. Kanskje har de jobbet med noe relevant i mange år. Da vil de kunne dra fordel av å ha både fagkunnskap og et stort kontaktnett.
På den andre siden er mange 35-åringer gjerne i gang med å etablere familie. Dette krever også tid og energi. I tillegg har nyetablerte familier økonomiske forpliktelser i forhold til blant annet barn og huslån.
Eller er det bedre å være ung voksen?
Unge voksne i 20-årene har vanligvis mindre økonomisk risiko fra før når de skal starte bedrift på egenhånd. De har i større grad frihet til å distribuere tiden sin som de selv vil, og har også gjerne masse pågangsmot og guts. Dette er forhold som kan bli avgjørende i det som ofte blir lang og utfordrende oppstartsfase.
På den andre siden mangler unge voksne tilsvarende erfaring i arbeidslivet. Man lærer mye av å jobbe for andre, gjerne også av å ha hatt forskjellige typer jobber. Det kan ta tid å finne ut av hva man virkelig er god på, og dermed hva man kan kapitalisere på når man skal starte opp for seg selv.
Men, private forhold er ikke det eneste som har betydning for å lykkes med egen bedrift.
- Hvordan ser markedet ut der du skal etablere bedriften din?
- Hva er folk opptatte av?
Når tidsånden sier du bør starte bedrift
Leste du om de veganske grunnleggerne i Coco Kanel? Deres historie illustrerer hvor viktig tidsånden kan være når du skal starte bedrift.
Kortversjonen av historien:
- Gründerne la merke til at sunne, velsmakende og plantebaserte kaker glimret med sitt fravær på Stavangers kafeer.
- De startet i det små med kakeproduksjon på eget kjøkken.
- Produksjonen deres var 100% vegansk og plantebaserte kake,
- I dag leverer de kaker til privatpersoner, selskap, arrangementer, kafeer og dagligvareforretninger i byen.
Ved å bytte ut sukker og meieriprodukter med nøtter og frukt, traff de blink på tidsånden i matbransjen. De opplever stor suksess blant et kundesegment som er opptatt av god smak og plantebaserte råvarer. I tillegg er det en økende etterspørsel etter lokalt produsert mat som også er minimalt prosessert.
I Stavanger fantes det ikke konkurrenter på tidspunktet de bestemte seg for å etablere. Gründerne visste allerede at veganske kaker gjorde det stort i Oslo. Dette var en god indikasjon på at de måtte satse «nå eller aldri». De klinket til før noen andre kom dem i forkjøpet.
Timing i forhold til det globale markedet
Da Koronapandemien slo inn over Norge i mars 2020 ble det tydelig at nyetablering kunne føre til større økonomisk risiko. I løpet av kort tid ble markedet for både varer og tjenester ustabilt og uforutsigbart. Men, de som spesialiserte seg på hjemleveranser av mat og interiørartikler over nett, opplevde et eventyrlig oppsving i etterspørsel.
Andre var ikke like heldige med koronaen. Vi kjenner noen som valgte å starte bedrift i bunadsbransjen like før pandemien rammet oss. På grunn av smitteverntiltak ble konfirmasjoner, 17. mai og bryllup avlyst to år på rad. Hvor ellers kan man bruke bunad?
Bunad er en dyr investering, og mange fikk dårligere råd på grunn av nedskjæringer og nedbemanninger. Derfor var det veldig få som prioriterte å bruke penger på en ny bunad på dette tidspunktet.
Dermed ble gründerne offer for det som ble ugunstig timing på makroplan. Hvordan gikk det til slutt? Det ble dessverre kroken på døra for bedriften.
Oppsummering - starte bedrift til riktig tid
Det er altså ganske avgjørende å gjøre seg godt kjent med situasjonen i forhold til tidsånd og økonomien i markedet. Noen situasjoner kan man ikke forutse – sånn er det bare. Viktigere er det å ha en fornemmelse av hva som rører seg i tiden, og ha teft for hva som er populært og hva som vil fortsette å være populært over tid.
Treffer du blink her, er sjansene gode for at du vil lykkes!
Men, det er også viktig å planlegge for hvordan en bedriftsetablering vil passe inn i et aktivt privatliv eller familieliv. Husk at de første årene krever enormt mye når du starter bedrift, både av tid, oppmerksomhet og energi. I tillegg vil de fleste små bedriftseiere oppleve en ganske stram økonomi i oppstartsfasen.