5 spørsmål du bør stille når du skal starte bedrift
De norske folkeeventyrene har ofte som utgangspunkt at helten opplever en mangel, en fare eller et problem i omgivelsene sine. Slik er det også når du som er gründer skal starte bedrift. Du får en idé som du vil realisere, nettopp fordi du ser at det mangler et produkt eller en tjeneste i markedet.
Når askeladden skal starte bedrift
I din historie er det du som er Askeladden. Du sitter foran peisvarmen og planlegger, tankene begynner å ta form i hodet ditt, du sjekker hvordan man starter AS eller ENK, men så dukker kanskje frykten opp. Hva om noen stjeler idéen din? Kanskje det er best å holde kortene så tett som mulig inntil brystet?
Nei, ikke nødvendigvis.
Det kan virke logisk å ikke annonsere idéer og planer, men i realiteten er det ofte bedre med en slags strategisk åpenhet. Innspill fra andre kan bli helt avgjørende for at du ikke skal komme skjevt ut i satsingen din.
Her er 5 spørsmål du bør stille både deg selv og andre når du planlegger å starte bedrift.
1. Jeg skal starte bedrift – ville du kjøpt varen eller tjenesten min?
Fortell venner og bekjente at du planlegger å starte bedrift, og vil høre hvordan de stiller seg i forhold til varen eller tjenesten du skal tilby. Snakk med så mange som mulig som befinner seg i det som blir kundesegmentet ditt.
Målet er å få en formening om hvem som er dine potensielle kunder:
- Spør om ditt produkt er noe de ville vurdert å kjøpe.
- Be om tilbakemelding på prisen du har tenkt å ta.
- Spør om de ville kjøpt mer dersom de blir fornøyde med det de får.
Hva slags tilbakemeldinger får du? Bør du justere planene dine i forhold til innspillene du fikk?
2. Hvem er konkurrentene til bedriften min?
Med mindre du har funnet opp kruttet på nytt, er det sannsynligvis andre som leverer tilsvarende varer eller tjenester som du har tenkt å satse på. Bruk internett, og lag deg en oversikt over hvem som vil være konkurrentene dine.
Dette ønsker du å finne ut av:
- Hvordan skal du skille deg ut i mengden?
- Hva vil få kundene til å velge å kjøpe fra deg fremfor en etablert aktør?
For å få svar på spørsmålene må du undersøke om konkurrentene har fornøyde kunder. Du bør også teste produktet eller tjenesten til konkurrentene, og servicen de gir deg.
3. Hvordan kan bedriften min gjøre det bedre enn konkurrentene?
La oss si du har tenkt å starte som selvstendig næringsdrivende massasjeterapeut. Vi antar at det er flere som tilbyr denne tjenesten der du bor.
Vurder å gjøre dette:
- Ta en gjennomgang av anbefalinger på Facebook-sidene til konkurrentene.
- Er det variasjon i kundetilfredsheten?
- Er det noen positive og negative tilbakemeldinger som går igjen?
- Hva er det som gjør at noen kunder er mer fornøyde med salong A enn salong B?
For å få et mer konkret inntrykk kan du gjennomføre din egen markedsføringsundersøkelse. «Mystery shopping» er en god metode for å skaffe verdifull innsikt i markedet du går inn i når du skal starte bedrift. Dessuten er det jo litt moro å leke spion!
Tenk igjennom på forhånd hvilke spørsmål du bør ha rundt selve produktet eller tjenesten.
Noter mens du «shopper»:
- Merk deg hva som er forskjellen både i massasjebehandlingen og kundeservicen.
- Hva slags informasjon får du på forhånd, og hvordan blir du behandlet i etterkant?
- Hvordan opplever du omgivelsene i massasjestudioet?
- Hva er det som gjør at du som kunde gir 5 stjerner til salong A, men bare 3 stjerner til salong B?
Forsøk å analysere erfaringene så godt du kan, og se om du kan bygge videre på det du lærte.
Tips! Du kan be venner om hjelp til «shoppingen» dersom du ikke vil eksponere deg selv.
4. Skal jeg starte bedrift for å tilby noe unikt?
Det er ikke alltid det finnes reelle konkurrenter når du skal starte bedrift. Kanskje har du planer om å lansere et nytt produkt på markedet.
La oss si du har hatt et friår i Mellom-Amerika. Der jobbet du frivillig for en organisasjon som sysselsetter mennesker i lokalsamfunnet – i dette tilfellet drift av en kakaoplantasje.
Du returnerer til Norge full av motivasjon for å få det fantastiske sjokoladeproduktet inn på det norske markedet. Iveren over å kunne slå to fluer i en smekk med forretningsidéen din er stor. Her øyner du sjansen til både å bidra til noe positivt for andre, samtidig som det er gode muligheter for å drive lukrativt som distributør av Fairtradeprodukter.
- Finn virksomheter som selger til målgruppen din, for eksempel kafeer, helsekostbutikker og dagligvareforretninger.
Hvis du ikke finner lignende produkter i hyllene deres, må du spørre hvorfor.
- Har noen prøvd seg før og mislykkes?
- Prøv i tilfelle å finne ut hvorfor, og hva som kan forbedre forutsetningene for å lykkes.
5. Betyr mangel på konkurrenter at det ikke fins et marked?
Det er svært få varer eller tjenester som representerer noe som er helt nytt. Hva da om du ikke finner noen som tilbyr varen eller tjenesten din? Vel, du kan enten ha skutt gullfuglen, eller det kan tenkes at det rett og slett ikke finnes noe etterspørsel i markedet.
I mange tilfeller er det en klar fordel at noen var ute før deg. Da har du noe du kan ta utgangspunkt i, og så satse på å tilby noe som er enda bedre.
I alle tilfeller bør du være oppmerksom på at timing kan bli viktig når du skal starte bedrift. Er du for tidlig ute med en strålende idé, kan det hende kundene ikke er klare for deg enda. Er du for sent ute med konsept ditt, kan det hende du må streve i et marked der det ikke er plass til flere aktører.
Innsikt er gull verdt!
Venner, kjente, ukjente og konkurrenter kan gi deg god innsikt i forhold til planene du går med. Se på disse som en verdifull kilde til viktig informasjon når du skal starte bedrift.
Husk også at de fleste forretningsidéer har godt av både én og to runder med tilpassing og finjustering, før de settes ut i livet.
Vil du ha flere nyttige tips? Sjekk for eksempel om hvordan du finner finansiering til idéen din, eller se oversikt over artikler i boksene under.