Når man starter opp et enkeltpersonforetak, er det fort gjort å registrere den private bankkontoen i regnskapet sitt. Dette er lov å gjøre - men vil gjøre regnskapsføringen tungvinn og komplisert for deg.
Det skjer at man ikke får med seg dette og registrerer den private bankkontoen i regnskapet. Denne hjelpeartikkelen er ment for å hjelpe deg med å rydde opp i dette på best mulig måte. Merk at denne vil passe best for deg som kun har en eller få posteringer å rydde opp i. Ved større antall er det anbefalt å snakke med en regnskapsfører.
Denne hjelpeartikkelen gjelder kun for enkeltpersonforetak.
Hvis du har sendt en faktura eller to, og fått betalt pengene inn på den private bankkontoen, kan du rette opp i dette på følgende måte.
Først, slett betalingene på kundefakturaene:
Etter at betalingene er fjernet, registrer betalingene som manuelle bilag. Du kan legge alle betalingene i ett bilag, eller opprette ett bilag per betaling.
Du har nå sikkert lagt merke til at fakturaene du sendte står som ikke oppgjort. Dette kan vi fikse ved å koble betalingsposteringen (det manuelle bilaget) mot kundefakturaen:
Hvis du har brukt privatkontoen til å sende kundefakturaene, vil du ikke kunne fjerne bankkontoen i regnskapssystemet. Det du kan gjøre er å legge inn en sluttdato på bankkontoen, som er etter en dato etter den fakturadatoen du brukte på den sist sendte fakturaen.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler