Tidligere trengte man å sette opp en Altinn-integrasjon før man kunne sende skjemaer til Altinn. I de aller fleste tilfeller trenger du ikke lengre dette, nå er det kun hvis du ønsker å levere inn aksjonærregisteroppgave at dette er relevant.
Så om du vil levere mva, skattemelding, a-melding eller hente skattekort så trenger du IKKE å gjøre dette, da vi du bruke login via ID-porten for å levere.
Resten av forklaringen på denne siden er altså for levering av aksjonærregisteroppgaven.
Før vi går i gang så er det lurt å nevne at det i Altinn finnes to forskjellige brukernavn/passord. En “datasystembruker” og en som kalles “innloggingsinformasjon”. I begge tilfeller har man passord og disse kan det være lett å blande sammen, og det vil ikke fungere dersom man bruker dem om hverandre.
I Luca så vil du kunne lagre system-id/passord en gang (trinn 4) og så ikke tenke mer på det. Innloggingsinformasjonen må oppgis hver gang man leverer.
Med det unna veien kan vi sette i gang!
Tips: I Luca kaller vi dette brukernavnet/passordet for “personlig” brukernavn/passord.
Nå vil du se at datasystemet blir opprettet, og du får tildelt en ID. Noter deg ID nummeret - dette skal du legge inn i regnskapssystemet i neste trinn!
Nå er datasystem IDen og passordet lagret. Du vil ikke måtte legge inn dette på nytt igjen, siden vi vil huske det og fylle det ut for deg i fremtiden.
Etter at du har bekreftet innsendingen med kodebrev eller SMS, så vil regnskapssystemet sende en forespørsel til Altinn om at du ønsker å hente tidligere aksjonærregisteroppgaver. Når de er hentet, vil du se dem i løsningen, og du kan så endre og sende inn årets aksjonærregisteroppgave.
Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.
For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.
Prøv gratis i 30 dagerRelaterte artikler