Hjelp og kundeservice
Fant ingen treff på dette søket
Integrasjoner

Altinn-integrasjon


Tidligere trengte man å sette opp en Altinn-integrasjon før man kunne sende skjemaer til Altinn. I de aller fleste tilfeller trenger du ikke lengre dette, nå er det kun hvis du ønsker å levere inn aksjonærregisteroppgave at dette er relevant.

Så om du vil levere mva, skattemelding, a-melding eller hente skattekort så trenger du IKKE å gjøre dette, da vi du bruke login via ID-porten for å levere.

Resten av forklaringen på denne siden er altså for levering av aksjonærregisteroppgaven.

Før vi går i gang så er det lurt å nevne at det i Altinn finnes to forskjellige brukernavn/passord. En “datasystembruker” og en som kalles “innloggingsinformasjon”. I begge tilfeller har man passord og disse kan det være lett å blande sammen, og det vil ikke fungere dersom man bruker dem om hverandre.

I Luca så vil du kunne lagre system-id/passord en gang (trinn 4) og så ikke tenke mer på det. Innloggingsinformasjonen må oppgis hver gang man leverer.

Med det unna veien kan vi sette i gang!

Opprett vårt regnskapssystem som et datasystem i Altinn

Trinn 1: Logg inn i Altinn og gå til avanserte innstillinger

  1. Gå til Altinn og logg inn
  2. Velg selskapet ditt som aktør
  3. Klikk på selskapsnavnet ditt oppe i høyre hjørne
  4. Klikk på “Innstillinger” > gå til “Avanserte innstillinger”

Trinn 2: Opprett/oppdater personlig innloggingsinformasjon

  1. Under “Avanserte innstillinger”, bla ned til “Innloggingsinformasjon”
  2. Legg inn et selvvalgt brukernavn
  3. Legg inn telefonnummer. Dette vil senere brukes for å sende SMS med kode, så husk å fylle dette inn.
  4. Opprett et passord. Passordet kan ikke inneholde spesialtegn, da vil du få feil på et senere tidspunkt. Det er viktig at du legger inn et passord du kommer til å huske, dette vil du bli bedt om senere!
  5. Huk av for “Tillat innsending fra applikasjonen eller system med dette brukernavnet og passordet”
  6. Sørg for at “Tillat innsending på sikkerhetsnivå 3” ikke er huket av
  7. Klikk “Lagre”

Tips: I Luca kaller vi dette brukernavnet/passordet for “personlig” brukernavn/passord.

Trinn 3: Registrer vårt regnskapssystem som datasystem

  1. Under “Avanserte innstillinger”, bla ned til “Registrer datasystem”
  2. Legg inn en beskrivelse - helst noe lett gjenkjennelig som navnet på regnskapssystemet
  3. Velg “Luca Regnskap” som type datasystem
  4. Opprett passord og bekreft passordet. Passordet kan ikke inneholde spesialtegn, da vil du få feil på et senere tidspunkt. Det er viktig at du legger inn et passord du kommer til å huske, dette vil du bli bedt om senere!
  5. Klikk “Legg til”

Nå vil du se at datasystemet blir opprettet, og du får tildelt en ID. Noter deg ID nummeret - dette skal du legge inn i regnskapssystemet i neste trinn!

Trinn 4: Legg inn datasystemet i regnskapssystemet

  1. Logg inn i regnskapssystemet
  2. Gå til “Innstillinger” > “Altinn”
  3. I “Altinn datasystem-ID” feltet, legg inn ID nummeret som du fikk tildelt i trinn 3
  4. I “Altinn datasystempassord”, legg inn passordet du opprettet i trinn 3
  5. Klikk “Lagre”

Nå er datasystem IDen og passordet lagret. Du vil ikke måtte legge inn dette på nytt igjen, siden vi vil huske det og fylle det ut for deg i fremtiden.

Trinn 5: Lever aksjonærregisteroppgave

  1. Gå til “Styre og Aksjonærer”
  2. Klikk på “Hent fra Altinn”
  3. Legg inn ditt personnummer/personlig brukernavn og personlig passord. Det er viktig at du bruker passordet du opprettet i trinn 2! PS: Hvis du ikke gjorde steg 4 vil du først bli bedt om å skrive inn datasystem-ID og -passord.
  4. Klikk “Altinn kodebrev” om du vil bekrefte innsending med en kode utstedt fra kodebrevet til Altinn, eller klikk “SMS-kode” for å motta en tekstmelding med koden.

Etter at du har bekreftet innsendingen med kodebrev eller SMS, så vil regnskapssystemet sende en forespørsel til Altinn om at du ønsker å hente tidligere aksjonærregisteroppgaver. Når de er hentet, vil du se dem i løsningen, og du kan så endre og sende inn årets aksjonærregisteroppgave.

Luca Regnskap

Enkelt, rimelig og bekymringsfritt regnskap for små bedrifter.

For kun 99,-/måned kan du fakturere dine kunder, holde regnskapet under kontroll, og rapportere det staten skal ha.

Prøv gratis i 30 dager

Relaterte artikler

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer