Enkel innføring i SEO: Slik får firmabloggen flere lesere
Som vi har skrevet om tidligere er blogging en både billig og effektiv måte å markedsføre seg på. I denne artikkelen lærer du det grunnleggende om SEO (søkemotoroptimalisering). SEO er det som kan gi nettsiden din mer piff i konkurransen om kundene.
Hva er SEO?
SEO står for Search Engine Optimization. På norsk bruker vi ofte begrepet søkemotoroptimalisering. I korte trekk dreier SEO seg om å tilpasse teksten og nettsiden slik at det blir enklere for søkemotorene å anbefale nettopp din side.
Dette er et eget fag med mange eksperter, og om du vil kan du selvsagt hyre noen til å gjøre jobben for deg.
De fleste småbedrifter trenger imidlertid ikke bruke penger på SEO. Du kan komme langt på egenhånd hvis du gjør det grunnleggende riktig. Da må du forstå litt om hvordan folk finner frem til nettsiden din.
SEO handler om å hjelpe folk med å finne frem
Tenk deg om alle bøkene på et tullete bibliotek ikke har navn, men kun blanke permer. Biblioteket har heller ingen struktur og inndeling. Finner du da Jo Nesbøs siste krim i blant tusenvis av andre bøker? Neppe.
Det samme prinsippet gjelder for blogger og andre nettsider. Uten struktur og indeksering blir alt bare kaos. Google og de andre søkemotorene sørger for å holde styr på det digitale biblioteket.
Det gjør de slik:
- Når du publiserer teksten din vil søkemotorene oppsøke den i løpet av noen dager.
- Teksten blir da registrert i søkemotorens indeks.
- Google og de andre søkemotorene vet nå hva temaet i teksten din er.
- Senere, når en person søker på ord eller setninger som finnes i teksten din, vil søkemotoren kunne foreslå din tekst som ett av alternativene i søkeresultatet.
- Det Google prøver å gjøre er å vise frem de nettsidene som Google antar er mest relevant for det personen søkte på.
- Med full klaff ligger teksten høyt oppe, og da klikker kanskje den som søker på lenken til bloggen din.
- Gratulerer - nå er du i kontakt med en potensiell kunde!
For å rangere høyt, og dermed få trafikk til bloggen din, må du først finne ut hva slags ord og setninger folk bruker når de søker. Det vil si nøkkelordene og søkefrasene.
Hva er et nøkkelord?
Et nøkkelord (kalles også søkeord) er et ord som karakteriserer teksten. For eksempel vil parkett være et nøkkelord i en bloggartikkel som handler om legging av parkett på stue og soverom.
Parkett er en god beskrivelse og et godt svar dersom du spør hva handler teksten om?
Likeledes er ordet søkemotoroptimalisering, eller forkortelsen SEO, en kurant beskrivelse for artikkelen du leser akkurat nå.
Hva er en søkefrase?
En søkefrase inneholder nøkkelordet, men er mer utfyllende og beskrivende for teksten.
Hvis nøkkelordet fortsatt er parkett, vil søkefrasene legging av parkett, parkett for stue og beste parkett for stue være relevante eksempler.
Prøv selv å google først parkett og deretter legge parkett på hyttegulv, og se hvilke sider søkemotoren anbefaler. Ganske forskjellig, sant?
Vi gjentar: Google prøver å forstå hva som er mest relevant for det du leter etter. Når du søkte med en mer spesifikk setning (legge parkett på hyttegulv), ga du Google mer informasjon, og dermed bedre forutsetninger for å gi deg gode anbefalinger. Derfor er resultatet for søket legge parkett på hyttegulv langt mer spesifikt enn resultatet for kun ordet parkett.
Bruk av nøkkelord og søkefraser
Hovedmålet med tekstene dine er alltid å engasjere leserne. Du skal by på noe nyttig, interessant og kanskje litt underholdende. Men, det er et viktig delmål at tekstene samtidig treffer på de samme nøkkelordene og søkefrasene som dine potensielle kunder bruker i søkene sine.
La oss anta at det faktisk er parkett du selger, og at du derfor skal blogge om legging av vakkert tregulv. Da kan hovedmålet for en bloggtekst være å vise ufaglærte hvordan de legger parkett med godt resultat. Det ville vært veldig nyttig for oss glade amatører som skal legge parkett for første gang.
I teksten bruker du de samme ordene og begrepene som folk faktisk søker på når de skal legge parkett, og dermed er delmålet ditt også oppnådd.
Hvor i teksten skal du gjøre dette? Og hvor mange ganger skal du si parkett eller parkett for stue og soverom? Svaret finner du i neste avsnitt.
Mal for hvordan en bloggtekst med god SEO ser ut
Du må gjerne lagre bildet under og bruke den som en mal for bloggtekstene dine. Ignorer ordvalgene og fyllstoffet - det er plasseringen og bruken av nøkkelordet som er det viktige. Bildet viser kun overskrift, innledning og første avsnitt. De neste avsnittene ville fulgt samme formen.
Nøkkelordet er markert med rødt for å få frem poengene (vi ville selvsagt ikke brukt rødt hvis vi skulle publisere en reell tekst). Vi har også markert med rødt det vi definerte som en relevant søkefrase.
Merk deg dette:
- Nøkkelordet skal med i tittelen (overskriften) til artikkelen. I publiseringsverktøyet ditt heter denne H1 eller Title.
- Ordet bør også brukes i noen av underoverskriftene som kommer før hvert avsnitt. Bruk fortrinnsvis H2 når du lager underoverskrifter i publiseringsverktøyet ditt.
- Majoriteten av avsnittene bør ha med nøkkelordet i en eller annen bøyningsform.
- Du bør samtidig unngå overforbruk av nøkkelordet. Én til to ganger per avsnitt er som regel mer enn nok.
Tips for å gjøre teksten lettlest
At teksten er lettlest er viktig, både for leserne og av hensynet til SEO.
Slik gjør du det:
- Unngå lange og kompliserte setninger. Alt over 20 ord er langt.
- Hvis du må ta med vanskelige faguttrykk – gi en enkel forklaring på hva uttrykket betyr.
- Prøv å unngå at avsnittene blir for omfattende. Rundt 100 til 200 ord per avsnitt er fint, mens 250 begynner å bli veldig mye.
- Lag gjerne punktlister der det er naturlig. Som du ser er det mye som kan ramses opp i punktlister!
- Prøv å få undertitlene til å forklare hva avsnittet handler om.
- Les igjennom avsnittene og se om du kan forenkle.
Søkemotoroptimalisering betyr også bilder
Både leserne og Google liker at du illustrerer tekstene dine. Bildene skal vise hva du snakker om, og samtidig hjelpe deg til å fange leserens oppmerksomhet.
I publiseringsverktøyet du bruker legger du inn det som kalles featured image – et slags hovedbilde.
Featured image for denne teksten er tregulvet med bokstavene SEO som du ser helt øverst. Det samme bildet vises også i vår oversikt over artikler om markedsføring. Som et minimum bør teksten din ha et egnet featured image.
Bloggtekstene dine bør i tillegg ha ett eller flere bilder eller illustrasjoner i avsnittene.
Husk å skrive bildetekster! De kan være tungen på vektskålen som avgjør om folk leser artikkelen, eller om de klikker seg bort fra siden.
Slik bør du skrive bildetekster
Se på bildet over av han som legger parkett, og les disse to forslagene til bildetekst. Hva synes du er det beste alternativet?
- Her legger jeg parkett hos en kunde i Markveien, med hammeren klar til neste bord.
- Parketten din blir garantert mye finere hvis du får med deg tipsene nedenfor. Pass på at du har riktig verktøy!
Alternativ 1 er kjedelig, sant? Dette er egentlig kun en beskrivelse av det du ser i bildet. Leseren blir neppe hverken klokere av bildeteksten, eller mer interessert i å lese det du ellers har å fortelle.
Alternativ 2 derimot sier at det er noe viktig i teksten som leseren din må få med seg. Hvis leseren ikke følger med nå kan parkettleggingen gå skeis!
Du trenger ikke overdrive eller skremme vettet av folk, men forsøk å fange oppmerksomheten på en måte som passer naturlig inn i det du skriver om.
Da er du kanskje klar til å skrive din første bloggtekst som er optimalisert for søkemotorer, men vi anbefaler at du først leser avsnittene nedenfor.
Der får du noen ekstra tips om hvordan du finner relevante nøkkelord for det du driver med, og hvilke tema du kan skrive om.
Finne dine egne nøkkelord og søkefraser
Du kan garantert allerede nå sette opp en fornuftig liste over relevante nøkkelord og søkefraser for din virksomhet. Du vet jo hva du tjener penger på! Ta frem penn og papir og se hvor langt du kommer.
Finn samtidig noen supplerende søkeord, for eksempel gulv og tregulv hvis du selger parkett, eller jordbær, agurk og tomat hvis du selger landbruksprodukter.
Prøv også å søke i Google for å se hva konkurrentene skriver om. Hvis du samtidig titter nederst i søkeresultatet ser du andre relevante søkefraser for det du selv nettopp søkte på. Merk deg disse og se om ordene og frasene kan tilpasses det du tenkte å blogge om.
Skal alle bloggene handle om det samme?
Nei, du vil ha variasjon, og du vil helst dra til deg trafikk for flere søkeord. Du skal jo heller ikke kjede leserne dine med ørten tekster som handler om det samme. Skriv gjerne flere nyttige artikler om parkett hvis det er det du selger, men unngå å skrive mange ganger om selve leggingen av tregulvet.
Du bør imidlertid rangere temaene. Hvis 90% av inntektene dine kommer fra parkett, og de resterende 10% kommer fra lakk og olje, så bør du naturligvis blogge oftere om parkett enn om olje.
Hvor lang bør bloggteksten være?
Ikke for korte og ikke for lange, men ikke tenk slavisk på dette!
Det er en slags hovedregel som sier at en bloggtekst bør ikke være på mindre enn 300 ord. Samtidig er det ikke noe poeng å bable i vei bare for å fylle opp «kvoten». Hvis det du har på hjertet kan sies på 200 ord, så hold deg til det.
Med det sagt så nevner vi at avsnittet du leser nå er på cirka 170 ord når underoverskriften er inkludert. 300 ord er ikke mye tekst, for å si det forsiktig.
Det finnes også undersøkelser som sier at 1500 er et slags magisk antall ord. Slik statistikk anbefaler vi at du gir blaffen i.
En slags standard på lengde:
- Folk gidder som regel ikke lese alt når teksten er lang, selv om de synes temaet er interessant.
- Det er større sjanse for at folk leser hele teksten hvis den er på omtrent 600 til 800 ord.
- Samtidig - hvis temaet krever 3000 ord, så skriver du 3000 ord.
Snarveien til god SEO på bloggen
Hvis du bruker et av publiseringsverktøyene Wordpress, Drupal, Typo3, Neos CMS eller Shopify på nettsiden din kan du laste ned et gratis tilleggsprogram som heter Yoast SEO. Det finnes andre program som gjør samme jobben, men dette er det mest kjente og brukte.
Yoast SEO sjekker at tekstene dine er optimaliserte for søkemotorer. Når du skal publisere teksten får du tilbakemeldinger på hva som er bra og hva som bør fikses. Du lærer fort det grunnleggende ved å bruke YOAST. Det igjen gjør at du etterhvert skriver med god SEO automatisk.
Se webinar om grunnleggende SEO
Gule Sider har laget et bra webinar for de som vil sette seg litt mer grundig inn i søkemotoroptimalisering. Der tar de opp faktorer som ikke har spesifikt med selve teksten å gjøre, og som er nyttig å forstå.
Husk at det er mye bedre å gjøre noe riktig fremfor ingenting riktig. Du trenger ikke få med deg alt til å begynne med. Får du inn god SEO i tekstene dine har du kommet langt på vei!
Oppsummering – slik får firmabloggen god SEO
- Finn relevante nøkkelord for det du selger og hvilken type trafikk du vil tiltrekke deg.
- Bruk også relevante søkefraser.
- La nøkkelordene og søkefrasene bli en naturlig del av teksten, uten å overdrive.
- Bruk nøkkelord og søkefraser i både overskrift og underoverskrifter.
- Få gjerne inn en punktliste der det er naturlig.
- Pass på at avsnittene ikke blir for lange.
- Forsøk å skrive lettlest.
- Husk å få med minst ett bilde/illustrasjon.
- Skriv bildetekster som fanger lesernes oppmerksomhet.
- Vurder å bruke gratisversjonen av Yoast SEO.