Skattefradrag for hjemmekontor – enkel forklaring på reglene
Som selvstendig næringsdrivende kan du slippe å betale leie for eget lokale hvis du heller har et hjemmekontor, og i tillegg kan du få skattefradrag for kontorutgiftene. Men, pass på at du bruker riktig rom, og tenk deg nøye om hvis du planlegger å selge boligen!
Det viktigste først
For å få skattefradrag for hjemmekontor må kontoret være i et eget rom. Rommet må i tillegg brukes utelukkende til inntektserverv, altså i jobbsammenheng. Å ha en kontorpult i stue, kjøkken eller soverom vil ikke være nok.
Hvis hjemmekontoret tilfredsstiller disse kravene, er det to måter å få fradrag på:
- Standardfradrag – per 2023 er dette et skattefradrag på 1 850 kroner per år
- Skattefradrag for faktiske utgifter
Hva gjelder for ditt kontor? Det kommer an på om boligen regnes som fritaksbehandlet eller regnskapsbehandlet.
Forskjellen på fritaksbehandlet og regnskapsbehandlet bolig
Fritaksbehandlet bolig:
- Minimum 50% av boligen, beregnet av antatt leieverdi, brukes av deg selv som eier
- Boligen er også fritaksbehandlet selv om en større andel av boligen leies ut, så lenge samlede leieinntekter ikke overstiger 20 000 kroner per år
Regnskapsbehandlet bolig:
- Boliger som ikke er fritaksbehandlet
- Alle flermannsboliger, det vil si boliger med 3 eller flere boenheter, skal alltid regnskapsbehandles
Standardfradrag for hjemmekontor – vanligvis ingen god løsning
Som nevnt må altså boligen anses som fritaksbehandlet for at du skal kunne kreve standardfradraget for hjemmekontor.
I de fleste tilfeller vil imidlertid utgiftene til hjemmekontoret være langt høyere enn fradraget på 1 850 kroner. Husk at utgiftene inkluderer en andel av blant annet strøm, kommunale avgifter og husleie. I tillegg kommer datautstyr, kontormøbler, rekvisita og annet. Regn ut selv før du tar avgjørelsen.
Skattefradrag for faktiske utgifter for hjemmekontor
For å få fradrag for faktiske utgifter til hjemmekontoret må du gi et sannsynlig estimat av kontorets andel av utgiftene du ellers har for boligen. Hvis for eksempel kontoret utgjør 20% av arealet, er 20% av strøm, husleie og kommunale avgifter et sannsynlig estimat. Du kan også få fradrag for andel av ytre vedlikehold på boligen og forsikring.
Merk deg at det kreves at kontoret holder samme standard som resten av boligen. Er standarden betydelig lavere, vil andelen du kan kreve fradrag for også være lavere.
I tillegg kan du altså få skattefradrag for det du utstyrer hjemmekontoret med, slik som møbler, datamaskin, kontorrekvisita, data og telefoni, og så videre.
Hjemmekontor i leid bolig
Hvis du har hjemmekontor i leid bolig, og dersom kontoret oppfyller kravene for å få skattefradrag, kan en andel av husleien tas med i beregningen av faktiske utgifter. Beregning er skjønnsmessig og basert på hvor mye areal av boligen kontoret utgjør.
Eksempel:
- Arealet til hjemmekontor utgjør 20% av boligen
- 20% av husleien kan gi skattefradrag
Planlegger du å selge boligen?
Hvis du selger din egen bolig, vil vanligvis en eventuell gevinst av boligsalget bli helt skattefritt. For å få skattefritaket må dette oppfylles:
- Eiertid – Du eier boligen mer enn 12 måneder etter at du kjøpte, arvet eller mottok boligen som gave
- Botid – Eiendommen har vært din egen bolig i minimum 12 av de siste 24 månedene før du selger den
Utfordringen med hjemmekontor er at du ikke får skattefritak av gevinst for den andelen kontoret utgjorde.
Eksempel:
- Din gevinst når du selger boligen er 1 000 000 kroner (en million)
- Du krevde skattefradrag for et hjemmekontor som utgjorde 10% andel av boligen
- Du må betale skatt av 100 000 kroner (10% av gevinsten), selv om du ellers kvalifiserer til å få skattefradrag av gevinsten (eiertid og botid)
Hvis potensiell gevinst av boligsalg er stort, kan du fort tape en god del penger på å kreve skattefradrag for kontoret ditt. Regn over selv før du bestemmer deg, og be gjerne en regnskapsfører om hjelp til vurderingen.