Matching-prinsippet er et viktig prinsipp i regnskap som sier at inntekter og utgifter som hører sammen skal bokføres til samme periode. Prinsippet er til for å kunne se en korrekt sammenheng mellom inntekter og kostnader gjennom året, og på denne måten kunne få en mer nøyaktig oversikt over det virkelige hendelsesforløpet i bedriften.
Her kommer et eksempel på bruk av matching-prinsippet. Se for deg at du driver en liten restaurant og er innom butikken en dag for å handle inn råvarer til denne ukens middager. Du kjøper ved en feil inn en kremfløte som du ikke har bruk for i middagene du serverer denne uken. En uke senere handler du også inn råvarer, og kommer på at pasta carbonara står på denne ukens meny. Kremfløten du kjøpte forrige uke men ikke fikk bruk for, får du bruk for nå. Hvis du skulle ført et regnskap over driften disse to ukene, ville det vært tidsriktig korrekt å føre opp kremfløten på regningen til den første uken. Men i følge matching-prinsippet, skal inntekter og utgifter som hører sammen bokføres til samme periode. Når du selger pastaretten til en kunde vil du derfor føre utgiften for kremfløten til handleturen som gjelder for den andre uken, selv om den strengt tatt ble kjøpt på den første.