Uttrykket blir som oftest brukt i sammenheng med reisekostnader, men hva er det egentlig? “Kost og losji” er et uttrykk som brukes for å beskrive grunnleggende levekostnader, som oftest knyttet til mat og opphold. Som en del av arbeidsavtalen din kan arbeidsgiveren tilby støtte/kompensasjon for dette, spesielt der du er forventet med å bo/reise i sammenheng med jobben.
Hvis du har ansatte som reiser i jobbsammenheng, er du som arbeidsgiver pliktig til å dekke deler av reisen.
Utgifter knyttet til kost og losji blir betalt tilbake på den ansatte sin neste lønning. Som regel blir dette gjort etter forhåndsbestemte satser. De vanligste satsene som blir brukt er statens satser. Dette er de samme satsene staten bruker for sine ansatte. Det er faste beløp av slike tilbakebetalinger som kan utbetales uten at det blir trukket skatt fra den ansattes lønning. Disse faste beløpene er det skattedirektoratet som bestemmer hvert år, og kan bli referert til som forskuddssatsene.