Fakturagebyr er et gebyr som du legger på fakturaen for å dekke kostnadene knyttet til utsendingen av fakturaen. Kanskje har du hørt ordet “administrasjonsgebyr” eller “miljøgebyr” som har samme betydning.
PS: Fakturagebyr er ikke det samme som et purregebyr.
Se for deg at du vanligvis fakturerer kundene dine via e-post, hvor det som regel ikke er noen kostnader relatert til fakturering. Om en kunde ber deg om å sende fakturaen i brevpost, kan du la kunden betale kostnaden for porto i form av et fakturagebyr.
Et fakturagebyr skal kun dekke kostnadene knyttet til utsending av fakturaen, og det er viktig at du kan bevise at disse faktisk er en kostnad for bedriften:
En ny finansavtalelov 1. januar 2023 sier at et fakturagebyr skal som hovedregel ikke være høyere enn 10 kroner.
Hvis du velger å legge til et fakturagebyr høyere enn 10 kroner, skal du kunne dokumentere grunnen til dette godt, og du
skal kunne vise til de faktiske kostnadene og utregningen av fakturagebyret.
Mer om dette kan du lese hos Kreditorforeningen: maksimalt fakturagebyr.
Når du lager en faktura i Luca og skal legge til fakturagebyr, kan du lage en egen ordrelinje på fakturaen som du kaller
“fakturagebyr” og legge til gebyret der.
Se informasjonen i avsnittet om maksimalt beløp for å vite hvor høyt fakturagebyret kan være.