Logo og annen grafisk design for din bedrift

Ben Fischer

Tar ca 3 minutter å lese

En kurant logo til bedriften din trenger ikke koste all verden, men resultat og pris henger som oftest sammen. Her får du en oversikt over noen alternativer – fra logo som er utformet av et proft designbyrå, til logo du kan lage selv helt gratis.

Finn først ut hva du trenger

Start med å tenke litt på hva du vil oppnå med logoen din, uansett om du velger å bruke en proff designer, eller tenker at dette fikser du selv.

  • Hvor skal logoen brukes? «Overalt», det vil si nettside, T-skjorter, visittkort og plakater m.v. betyr at du må ha flere versjoner, og det fører med seg økte design-kostnader. «Bare på nettsiden» betyr en enklere og billigere løsning.
  • Hvilken stil bør du gå for? Logoen bør reflektere det du driver med. Unngå kreative og sprelske løsninger dersom du for eksempel driver som advokat eller tilbyr finansrådgivning. Vær heller kreativ hvis virksomheten din også er det.
  • Tenk langsiktig! Husk at logoen blir en del av bedriftens identitet, på samme vis som firmanavnet. Velg design som ikke går ut på dato, og som gjenspeiler merkevaren din. Tenk på Apple – eplet kan gjerne oppdateres og skifte farge, men du kjenner alltid igjen Apples logo.

Proff logo fra et designbyrå

Den beste løsningen for de som har et langsiktig mål med bedriften, og der den visuelle presentasjonen er viktig, er å finne en proff designer. Nedenfor har vi plukket ut et knippe fagfolk som vet hva de holder på med, som tilbyr en mer personlig service enn de store byråene, og som har gode referanser.

  • Uniform - Står bak mye grafisk design du garantert har sett
  • Bly - Designbyrå i Oslo med mange småbedrifter som kunder
  • KarolineDesign – Erfaren designer med unik og personlig service

Rimelig design fra Fiverr.com

Sjekk stjernerangeringen til frilanseren, og merk deg antallet kunder som har gitt anbefaling. Høy rangering fra mange kunder betyr som regel (men ikke alltid...) at frilanseren er dyktig.

Fiverr er en markedsplass for frilansere innenfor en rekke nett-relaterte tjenester. Her finner du tusener av mennesker over hele kloden som sysler med grafisk design og logoer. Noen er veldig flinke, og noen er omtrent ubrukelige.

Fordeler:

  • Rimelig
  • Du kan kommunisere med designeren og komme med innspill
  • Du får som regel flere forslag å velge blant
  • Tar ikke mer enn 1-2 dager før du har logoen

Ulemper:

  • Finnes useriøse aktører på Fiverr
  • Du må betale før du ser resultatet

Rimelig logo fra generatorer på nett

Her er et av forslagene vi fikk etter at vi brukte 3 minutter sysle litt med en generator. Ingenting unikt, men definitivt bedre enn vi hadde klart på egenhånd.

På nettsider som Logomaster og Looka kan du lage en helt grei logo på noen få minutter. Du oppgir firmanavn, velger bransje, velger ønsket farge, og vipps så genererer siden noen forslag. Du kan prøve deg frem til du får et resultat du er fornøyd med, og deretter kjøpe logoen.

Prisen for en logo som er klar til bruk ligger som regel på omtrent 600 til 700 kroner, mens for en premium-løsning må du betale omtrent 1 200 til 1 500 kroner.

Fordeler:

  • Går veldig raskt
  • Resultatene er bedre enn de fleste klarer på egenhånd

Ulemper:

  • Kan fort bli kjedelig og likt andres logo
  • Ganske dyrt tatt i betraktning at faktiske designere kan gjøre jobben like rimelig (Fiverr)
  • Du må kjøpe den dyreste løsningen for å få variasjoner av logoen

Gratis logo fra generatorer på nett

Eksempler på forslag vi fikk fra gratis generatorer. Resultatene er ikke spesielt bra, og det er begrenset hva en slik logo kan brukes til.

Hvis du absolutt ikke vil bruke penger på logo, og resultatet spiller bortimot ingen rolle, kan du prøve en av de gratis generatorene. Freelogodesign og Shopify er eksempler på slike, og du finner flere om du søker på Google.

Fordeler:

  • Går veldig raskt
  • Gratis

Ulemper:

  • Vanskelig å få et godt resultat
  • Begrenset bruksmulighet for logoen - egner seg bl.a. ikke for store trykk

Oppstart & Etablering

Tips og triks om det å starte opp

Markedsføring, salg og vekst

Du må selge for å tjene penger

Regnskap & Rapportering

Før regnskap og myndighetsrapportering effektivt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre brukeropplevelsen. Les mer